آبشار بیشه لرستان

استان لرستان به دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی و بهره‌گیری از امکانات طبیعی خدادادی می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود اما کم‌توجهی به معرفی آثار …

استان لرستان به دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی و بهره‌گیری از امکانات طبیعی خدادادی می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود اما کم‌توجهی به معرفی آثار باستانی و مناطق منحصر به فرد و شگفت‌انگیز این استان باعث شده تا آنچنان که شایسته است مورد توجه ایرانگردان و جهانگردان قرار نگیرد.
به گفته گردشگران وآنان که عظمت طبیعت را در لرستان درک کرده‌اند کمتر نقطه‌ای از کشور از این آب وهوای معتدل، طبیعت سبز و پرعظمت بهره‌مند است اما چه سود که سهم گردشگری استان به مانند بسیاری دیگر از امکانات آن ناچیز است.
گذشته از وجود آثار باستانی بسیار در این خطه، آبشارهای دیدنی در استان لرستان وجود دارد: آبشارهای نوژیان، افرینه، آب سفید، شوی، وارک، چکان و سرکانه موهبتی است که خداوند به مردم این منطقه تقدیم کرده است.
در این میان آبشار بیشه خود به تنهایی گواه این مدعاست و همچون نگینی در طبیعت بی‌مثال لرستان می‌درخشد. این آبشار در ۳۰ کیلومتری شهرستان دورود از استان لرستان قرار دارد و با عظمت خود چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
پس از توقف در ایستگاه راه‌آهن بیشه در مسیر راه‌آهن تهران ـ خوزستان منظره‌ای زیبا مقابل چشمان مسافران قرار می‌گیرد.
چشمه‌های پرتعداد بالای آبشار پس از جوشش از دل کوه، آبشاری با ۴۸ متر ارتفاع و عرض ۲۰ متر تشکیل می‌دهند که پس از گذری پرسروصدا از میان صخره‌های سبز به رودخانه سزار می‌ریزند.
استفاده از قطار بهترین راه دسترسی به این آبشار می‌باشد اما جاده خرم‌آباد ـ سپیددشت با ۷۰ کیلومتر فاصله دیگر راه ارتباطی است که می‌تواند بازدیدکنندگان را به پای آبشار برساند.
با این‌که آبشار بیشه هر ساله در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگرانی از تمام نقاط کشور است و در چند سال گذشته نیز امکاناتی برای جذب مسافران در نظر گرفته شده است اما امکانات هنوز به حد ایده‌آل نرسیده است لذا تنها تلاش مسوولان است که می‌تواند این نعمات خداوندی را در خدمت رشد و توسعه اقتصاد استان قرار دهد.

هادی سعادتی