۶ آوریل سال ۱۹۹۲ میلادی ـ صرب ها سارایوو را محاصره کردند

۱۸ سال پیش در روز ۶ آوریل سال ۱۹۹۲ میلادی محاصره شهر سارایوو توسط نیروهای صرب آغاز شد. در همین روز جامعه اروپایی استقلال بوسنی هرزگووین یک جمهوری فدراسیون یوگسلاوی سابق که …

۱۸ سال پیش در روز ۶ آوریل سال ۱۹۹۲ میلادی محاصره شهر سارایوو توسط نیروهای صرب آغاز شد. در همین روز جامعه اروپایی استقلال بوسنی هرزگووین یک جمهوری فدراسیون یوگسلاوی سابق که شهر سارایوو مرکز آن است را به رسمیت شناخت.
این سرآغاز جنگ خونین بوسنی بود که اروپا را سوگوار کرد و خاطرات تلخ دو جنگ جهانی را دوباره زنده نمود. در سال ۱۹۸۶ میلادی یک گروه از نظریه پردازان بلگراد بیانیه ای را منتشر می کنند که در آن خواستار برتری صرب ها در بطن فدراسیون یوگسلاوی می شوند.
اسلوبودان میلوسویچ دبیر کل حزب کمونیست جمهوری صربستان از سال ۱۹۸۷ میلادی به یک ملی گرای دو آتشه مبدل می شود و با دادن شعارهای ملی گرایانه صرب قلوب صرب ها را به خود جلب کرده و به یک قدرت مطلق دست می یابد و برای حفظ آن دست به هر کاری می زند.
اقدامات میلوسویچ موجب نگرانی سایر جمهوری های فدراسیون یوگسلاوی می شود و آنها از گرایش جنگ طلبانه صربستان بیمناک می گردند.
پس از درگیری هایی که میان صربستان با جمهوری های کرواسی و اسلوونی به وجود می آیند ، سرانجام این دو جمهوری اعلام استقلال می کنند. اسلوون ها ارتش فدرال یوگسلاوی را از خاک خود بیرون می رانند ، اما کرواسی درگیر یک جنگ تمام عیار با ارتش فدرال می شود.
در ۱۵ ژانویه ۱۹۹۲ میلادی جامعه اروپایی استقلال اسلوونی و کرواسی را به رسمیت می شناسد. در این میان در بی تفاوتی عمومی جمهوری کوچک و فقیر مقدونیه نیز مستقل می شود اکنون همه در انتظار استقلال بوسنی هرزگووین بودند.
این جمهوری به دلیل ترکیب جمعیتی مسلمانان ، کروات های کاتولیک و صرب های ارتدوکس یک یوگسلاوی کوچک محسوب می شد و این اقوام در آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کردند.تا اینکه در ۲۸ مارس سال ۱۹۹۲ میلادی ، ملی گرایان صرب تاسیس جمهوری صرب بوسنی و هرزگووین را اعلام می کنند.
در روز ۶ آوریل سال ۱۹۹۲ میلادی جامعه اروپا استقلال بوسنی هرزگووین را به رسمیت می شناسد. هزاران نفر از مردم بوسنی در حالی که عکس مارشال تیتو رهبر فقید یوگسلاوی را در دست داشتند ، دست به یک راهپیمایی صلح آمیز در شهر سارایوو می زنند.
اما تک تیراندازان رادوان کارادزیچ رهبر ملی گرایان افراطی صرب بوسنی از تپه های مشرف به شهر راهپیمایان را به گلوله می بندند و سارایوو توسط ارتش صرب میلوسویچ محاصره می شود.
به این ترتیب در روز ۶ آوریل سال ۱۹۹۲ میلادی محاصره شهر سارایوو مرکز جمهوری بوسنی و هرزگووین توسط ارتش صرب محاصره می شود. محاصره ای که ۳ سال به طول می انجامد و منجر به مرگ ۱۲۰۰۰ نفر از مردم سارایوو می شود ، اما این شهر علی رغم تمام مشکلات به مقاومت ادامه می دهد.
در سایر نقاط بوسنی جنگ خونینی در می گیرد و صرب ها دست به وحشیگری هایی می زنند که هرگز تاریخ آن را فراموش نخواهد کرد.


بهرام افتخاری