۱۶ هشدار پلیس برای پیشگیری از سرقت‌های نوروزی

۱) تا حد امکان، خانه را خالی نگذارید اما اگر مجبور شدید، حتما مقابل کلیه پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه خانه‌تان حفاظی مقاوم و مطمئن نصب کنید. ۲) درب راهرو و پشت‌بام …

۱) تا حد امکان، خانه را خالی نگذارید اما اگر مجبور شدید، حتما مقابل کلیه پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه خانه‌تان حفاظی مقاوم و مطمئن نصب کنید.
۲) درب راهرو و پشت‌بام را با حفاظ نرده‌ای ایمن کنید.
۳) نسبت به تعویض قفل‌هایی که کلید یدکی و اصلی آنها گم شده یا اینکه برای مدتی در اختیار دیگران بوده، اقدام کنید.
۴) در صورت خروج از منزل، تنها به بستن درب خروجی اصلی اکتفا نکنید و کلیه درهای داخل منزل را قفل کنید تا فرصت جستجو و راه نفوذ از سارقان سلب شود.
۵) در صورت تغییر مکان، حتما قفل‌های درب اصلی خانه جدید را تعویض کنید.
۶) کلید خانه خود را در دسترس افراد غیرقابل اطمینان قرار ندهید.
۷) از ورود افراد ناشناس با عنوان فالگیر، رمال، متکدی، خریدار خانه، و سمسار، تعمیرکار، نظافتچی و مامور آب و برق بدون کارت شناسایی جلوگیری کنید و این موضوع را به کودکان خود هم آموزش دهید.
۸) اگر خانه‌های اطراف شما خالی از سکنه است و در مجاورت آنها مشغول ساختمان‌سازی هستند باید مراقبت بیشتری از خانه‌تان داشته باشید.
۹) از انداختن فرش‌های شسته شده بر روی دیوارها و پشت‌بام بپرهیزید.
۱۰) خانه را تاریک رها نکنید و چراغ‌هایی که به بیرون دید دارند، روشن نگه دارید.
۱۱) کلید یدک خود را در محل‌هایی مانند زیر جاکفشی، زیر فرش، داخل کفش‌ها و محل‌هایی که قابل دسترسی هستند، نگذارید.
۱۲) وجه نقد و طلا و جواهرات و اشیای باارزش و گرانبها را به صورت یک‌جا در خانه قرار ندهید و محل قرار گرفتن آنها را به هر کسی نگویید.
۱۳) از قرار دادن نردبان و چارپایه و نظایر آن در کنار دیوارها خودداری کنید.
۱۴) به همسایگان مورد اطمینان خود بگویید مراقبت خانه‌تان باشند و شب‌ها وضعیت نور چراغ‌ها را تغییر دهند. در ضمن، شماره تلفن مستقیم چند نفر از اعضای خانواده را هم در اختیار آنها بگذارید تا در صورت لزوم بتوانند با شما تماس بگیرند.
۱۵) درب پشت‌بام همیشه باید مجهز به قفل ایمنی باشد زیرا آمارها، نشان داده که بسیاری از سرقت‌های نوروزی از راه پشت‌بام بوده است.
۱۶) هنگام مشاهده افراد مشکوک و مظنون در اطراف منزل، بلافاصله مراتب را به کلانتری اعلام کنید.