انحراف در برگزاری آئین ملی

امشب به نام چهارشنبه سوری معروف شده است. تجزیه چهارشنبه سوری بیانگر این است که چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته و سوری به معنی سرخ است. این جشن پیش درآمد جشن نوروز است که تازه شدن …

امشب به نام چهارشنبه سوری معروف شده است. تجزیه چهارشنبه سوری بیانگر این است که چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته و سوری به معنی سرخ است. این جشن پیش درآمد جشن نوروز است که تازه شدن طبیعت را نوید می دهد. از ۱۷۰۰ سال پیش از میلا د رسم بر آن بوده است که در این شب آتش بزرگی تا صبحگاه که خورشید، روشنائیش را در عالم می گستراند، برپا کرده و از آن می پرند که در زمان پریدن می خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من» این بدین معنی است که چون نگاه گذشتگان به آتش، برگرفته از قدرت تطهیر کنندگی و پاکسازی بوده است. پس این انتظار را از آن دارند که آتش، مشکلا ت، بیماری وعلا ئم آن (زردی و رنگ پریدگی ) را از آنها بگیرد واز بین ببرد و در عوض سرخی و نیروی گرمابخش خود را هدیه کند.
مطابق برخی مستندات و شواهد تاریخی، آتش نزد ایرانیان جایگاه والا یی داشته است و پارسها، آتش را جوهر الهی می دانستند. به پندار ایرانیان آتش واسطه میان خدا و مخلوق است و نورمایه اصلا ح جهان است و آتش نسبت به ظلمت، شرف و تضاد دارد. همه این باورها و اعتقادات ارائه دهنده پیام خوبی، سلا متی، شادی و دفع بلا است.
ممکن است بسیاری از کشورهای جهان از نظر پیشرفت های تکنولوژیکی وغیره پرچم افتخار را در دست داشته باشند اما بدون شک در داشتن صبغه میراث فرهنگی و باستانی، ایران جزو پرچمداران اصلی به شمار میآید. ضمن احترام برای همه فرهنگها باید گفت در بعضی از کشورها برای ایجاد کارناوال شادی جامعه بهانه ای جز پرتاب کردن چیزهایی مانند گوجه فرنگی و... نسبت به یکدیگر پیدا نکردند.
این در حالی است که ایرانیان ازگذشته نسبت به نعمت شادی اهمیت می دادند و با فلسفه ای پر محتوا، جشنها و اعیاد خود را پرمعنی تر برگزار می کردند. هنگامی که فلسفه و روح انجام کاری به دست فراموشی سپرده شود، در گام نخست انجام آن کار بی معنی شده و در گام های بعدی معانی دیگری به خود می گیرد که حداقل با صدمات جسمی همراه خواهد شد.
آن پرش های شادی بخش از روی آتش که با تفکر آرام بخش، به نوعی نمادی از ورزش به حساب می آمد، جای خود را به انفجار ترقه ها داده است که نمادی از جنگ به حساب می آید و فلسفه ای جز ایجاد ترس و وحشت، ایجاد صداهای نابه هنجار و آسیب رساندن به هموطنان و... ندارد.
نکته ظریفی که توجهی به آن نمی شود این است که برخی در به کاربردن عبارت چهاشنبه سوری، کلمه جشن را از ابتدای آن حذف می کنند. در حالی که توجه و تاکید به استفاده از این کلمه، خوداز دیدگاه روانشناسی تاثیر مثبت ایجاد می کند.
بی شک متولیان فرهنگی کشورمان در صدر توجه به این مقوله هستند به جای این که محدودیت هایی برای جوانان جهت تخلیه هیجانات روحی ایجاد کنند، به فکر برگزاری درست این آئین باشند تا هم موجب کجروی نشود و هم جوانان مجبور نباشند دنبال بهانه ای باشند تا آن را غنیمت شمرند و شور جوانی خود را یک شبه تخلیه کنند.

نویسنده : مهدی رضائی نیا