دو نکته درباره کال‌جوش

دو نکته را باید درباره کال‌جوش یا کله‌جوش اشاره کنم؛ یکی درباره کشک مصرفی آن و دیگری درباره روش خوردنش: تریدکردن. درباره کشک باید گفت که جزو لبنیات است و بعد از شیر، ماست و پنیر …

دو نکته را باید درباره کال‌جوش یا کله‌جوش اشاره کنم؛ یکی درباره کشک مصرفی آن و دیگری درباره روش خوردنش: تریدکردن. درباره کشک باید گفت که جزو لبنیات است و بعد از شیر، ماست و پنیر از جمله مغذی‌ترین‌ها به حساب می‌آید؛ زیرا پروتئین و کلسیم بالایی داشته و به شکل تازه و خشک می‌توان آن را میل کرد...
با وجودی که کشک از مشتقات شیر است؛ اما قابلیت جذب کلسیم آن از شیر و ماست کمتر است. این ماده غذایی همواره باعث غنی شدن بسیاری از غذاهای ایرانی می‌شود؛ از جمله کشک بادمجان، آش، کله‌جوش و... اما نوعی از کشک در شهرهای کرمان و سیستان و بلوچستان تهیه می‌شود که از آرد و آب پنیر یا ماست به دست آمده و کشک خالصی نیست؛ در نتیجه مقدار پروتئین، کلسیم و مواد معدنی‌اش نیز اندک است. ضمنا باید هنگام مصرف کشک دقت کرد زیرا میکروبی به نام کلستریدیوم بوتولینوم که در محیط بی‌هوازی رشد می‌کند، ممکن است در بعضی کشک‌های غیرپاستوریزه وجود داشته باشد و به این علت حتما باید انواع کشک‌ را قبل از مصرف بجوشانید.
یادتان باشد که بهترین نوع کشک از ماست یا پنیر کم‌چربی به دست می‌آید بنابراین این نوع کشک را برای خوردن انتخاب کنید. جالب است بدانید کشکی که توسط عشایر محلی تهیه می‌شود معمولا بدون چربی است زیرا آنها کره را از شیر یا ماست جدا کرده‌اند.
و اما درباره ترید کردن باید گفت که این روش باعث بهتر هضم شدن غذا در دستگاه گوارش و تحریک معده می‌شود و عموما عادت مناسبی است. توجه داشته باشید این روش فقط در ایران وجود ندارد بلکه در اکثر کشورهای دنیا با نام روش دانک متداول است. اما نکته این است که این روش باید در حد اعتدال مورد استفاده قرار بگیرد زیرا حجم زیاد غذا در معده باعث بر هم خوردن حرکات دودی معده و روده می‌شود.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی