پنج صفت مهم برای ساخت شخصیت

‌● تعریف شخصیت از نظر اجتماعی، شخصیت بر اساس نقشی که فرد در جامعه بازی می کند، ترسیم می شود؛ یعنی، شخصیت اجتماعی که فرد به اجتماع خود ارایه می دهد یا جامعه بر اساس آن، او را ارزیابی …

‌● تعریف شخصیت
از نظر اجتماعی، شخصیت بر اساس نقشی که فرد در جامعه بازی می کند، ترسیم می شود؛ یعنی، شخصیت اجتماعی که فرد به اجتماع خود ارایه می دهد یا جامعه بر اساس آن، او را ارزیابی می کند.
شخصیت تعاریفی دیگری نیز دارد از جمله:
به کیفیات با ثبات شخص که در چگونگی رفتار وی در موقعیتهای بسیار متنوع تجلی می کند، شخصیت گفته می شود.
شخصیت مفهومی است که اجازه می دهد پیش بینی کنیم آدمی در اوضاع و احوال معین، چه رفتاری خواهد داشت.
شخصیت عبارت از مجموع صفات جسمانی، عقلانی، هیجانی و ارادی فرد و تعامل با این عوامل است که به وسیله ظاهر، رفتار، عادت و روابط با دیگران، آشکار می شود.
به مجموعه ای سازمان یافته و واحد متشکلی از خصوصیات نسبتاً ثابت و مداوم که مجموعاً یک شخص را از شخص یا اشخاص دیگر متمایز می سازد، شخصیت گفته می شود.
سبکهای ویژه ای که هر فرد در فکر کردن و رفتار کردن دارد، شخصیت نام دارد. به عبارت دیگر، نحوه خاص فکر کردن و رفتار کردن هر فرد منعکس کننده شخصیت وی می باشد.
● پنج صفت شخصیتی مهم
بسیاری از روانشناسان معتقدند که ساخت اصلی شخصیت آدمی به وسیله پنج صفت کلی، نشان داده می شود که عبارتند از:
۱) برونگرایی: صفات همراه این عامل شخصیتی عبارت اند از: اجتماعی، جمع گرا، با جرأت، سرو زبان دار و فعال بودن. با توجه به صفاتی که برشمردیم می توان به افراد خونگرم «برونگرا» و به افراد خجالتی « درونگرا» گفت.
از آنجا که لازمه کار مدیریت و فروشندگی، تعامل عمیق با مردم است، «برونگرایی» با موفقیت مدیران و نمایندگان فروش همبستگی دارد؛ یعنی افراد «برونگرا» می توانند مدیران و نمایندگان فروش موفقی باشند.
۲) ثبات هیجانی: صفات همراه این عامل عبارت اند از: عاری بودن از اضطراب، افسردگی، خشم، پرخاشگری، خجالت زدگی، دستپاچگی، نگرانی، هیجان های تند و در مقابل، آرام، متین ، مودب، شاد، خوشرو، و خوش برخورد بودن.
معمولاً به شخصی که ثبات هیجانی او کم است، «روان نژند» یا غیربرخوردار از ثبات هیجانی، گفته می شود.
۳) خوشایندی: شخص خوشایند یا مطلوب، رفتاری دوستانه و همکارانه دارد. صفات شخصیتی همراه با عامل خوشایند یا مطلوب بودن عبارت اند از: مودب و با نزاکت، قابل انعطاف، قابل اعتماد، خوش فطرت، همکار، بخشنده، رقیق القلب و متحمل بودن.
۴) وظیفه شناسی/ باوجدان بودن: قابل اتکاء بودن از جمله خصوصیات برتر شخص وظیفه شناس و با وجدان است. صفاتی که با عامل وظیفه شناسی( باوجدان بودن)، همراه هستند، عبارت اند از: سنجیده، دقیق، مسئول و منظم بودن، برنامه داشتن، پرکار بودن، علاقمند بودن به پیشرفت و پشتکار داشتن.
ذکر این نکته نیز مهم است که وظیفه شناسی یا با وجدان بودن برای تصدی بسیاری از مشاغل، واجد اهمیت است.
۵) صداقت برای تجربه کردن: افرادی که نمره آنان در این عامل بالاست، از نیروی عقلانی و خردمندی قابل توجهی برخوردار هستند. صفات شخصیتی که معمولاً همراه این عامل هستند عبارتند از: تخیلی و خلاق، بافرهنگ، کنجکاو، متکبر، فهمیده و روشنفکر، باهوش و از حیث هنری نیز حساس بودن.

منبع: سایت شخصی علیرضا تاجریان