نوزاد در روز اول تولد چه می کند؟

بسیاری از والدین از هوشیاری نوزاد در روز اول متعجب می شوند. درست پس از تولد چشمان نوزاد کاملاً باز است و کودک مدتها مشغول مطالعه و ارزیابی صورتهای اطرافیان بویژه والدینش می …

بسیاری از والدین از هوشیاری نوزاد در روز اول متعجب می شوند. درست پس از تولد چشمان نوزاد کاملاً باز است و کودک مدتها مشغول مطالعه و ارزیابی صورتهای اطرافیان بویژه والدینش می باشد! حتی ممکن است به صدای شما واکنش نشان دهد. او از همه حواس خود که شامل حس لامسه و بویایی هم می شود، استفاده می کند. پس نوازش نوزاد برای شناخت و وابستگی بین او و شما لازم و ضروری است.
نوزاد ممکن است گریه کند و بارها در چشمان شما مستقیم خیره شود.
گرچه چشمان او در ابتدا قدری تیره و محو است، اما به خوبی اشیا بخصوص چهره ها را از فاصله ۲۵ سانتی متری مشاهده می کند و اگر انگشت خود را در کف دستش قرار دهید آن را محکم چنگ می زند و از همه بیشتر بسیار مشتاق شیر خوردن خواهد بود.
پس از هوشیاری اولیه، نوزادان تقریباً ۲۴ ساعت بعدی را می خوابند، اما بیدار کردن و شیر دادن آنها هر دو تا سه ساعت بسیار مهم است تا عادت کرده و شروع به خوردن کنند.
این کار بهترین روش برای ترشح شیر مادرانی است که خود تصمیم به شیردادن نوزادشان دارند.
● شیر مادر یا شیر مصنوعی؟
اگر تصمیم به شیردادن دارید می توانید از همان لحظه تولد و زمانی که نوزاد را در آغوشتان جای می دهند این کار را انجام دهید. اگر چه ممکن است در یکی دو روز اول شیر به خوبی جاری نشود. اما دادن «آغوز یا کلستروم» که ماده ای بسیار مغذی و حیاتی است برای ترشح شیر در مراحل بعدی بسیار لازم است. کلستروم در بعضی زنان رقیق و آبکی و در بعضی دیگر غلیظ و زردرنگ است.
با مکیدن شیر توسط نوزاد به بدن اعلام می شود زمان تولید شیر فرا رسیده است، پس این اولین شیردهی ها تمرین بسیار مهم و بزرگی هم برای مادر و هم برای نوزاد است.
بعضی از کودکان (بخصوص نوزادان کم وزن یا نارس) برای گرفتن سینه و مک زدن مشکل دارند پرستار یا کسی که از مادر مراقبت می کند می تواند به او و نوزاد برای غلبه بر این مشکل کمک نماید. برای شیردهی با بطری هم می توان از همان چند ساعت اولیه تولد، این کار را آغاز کرد.
● احساسات مادرانه!
بچه داشتن، بزرگترین تغییر و تجربه در طول زندگی یک زن است. اگر در این باره احساسات متفاوتی دارید اصلاً تعجب نکنید. تجربه هر حسی ممکن است از شادی گرفته تا سرفرازی، نگرانی و دلواپسی و حتی اضطراب و افسردگی، احساسات شما به طرز غیرقابل پیش بینی ممکن است ناگهان عوض شود.
از طرفی مادر از نظر بدنی فعالیت فیزیکی بسیار بالایی داشته و امکان اینکه بشدت خسته باشد، هست بنابراین ممکن است بتدریج تأثیرات کمبود خواب را تجربه کند.
بعضی از مادران به محض در آغوش کشیدن نوزاد تمام رنج و زحمتی را که تاکنون متحمل شده اند به سادگی فراموش می کنند. بعضی دیگر از اینکه سرانجام بچه دار شده اند احساس انرژی و هیجان بسیار زیادی می کنند اما بعضی از مادران هم هستند که دچار غم و ناراحتی، یا حتی افسردگی های حاد و جدی می شوند.
پزشکان، پرستاران و مشاوران می توانند به والدین در درک احساساتشان پس از تولد نوزاد کمک کنند.

طناز زارعی طوسی