راه کمک حقیقی به فلسطینیان

تحولاتی که در زمینه فلسطین در چند سال آینده رخ خواهد داد، آن قدر عمیق و سریع خواهد بود که همه را غافلگیر خواهد کرد. اما تنها آن کسانی پیروز حقیقی آن صحنه خواهند بود که از روش های …

تحولاتی که در زمینه فلسطین در چند سال آینده رخ خواهد داد، آن قدر عمیق و سریع خواهد بود که همه را غافلگیر خواهد کرد. اما تنها آن کسانی پیروز حقیقی آن صحنه خواهند بود که از روش های انسانی و معنوی عدول نکنند و حق همه انسان ها از همه ملیت ها و ادیان را محترم بشمارند. جنگ و کشورگشایی از دنیای فردا در حال رخت بربستن است و آینده ای توأم با یک زندگی مسالمت آمیز با صلح و آرامش نسبی انتظار جهانیان را می کشد. آنانی که از این جریان آینده ساز عقب بمانند، پشیمانان حقیقی دنیا و مهمتر از آن، آخرت خواهند بود. انتخاب با خود آن هاست. در مورد فلسطین نباید مطلق نگر بود و به منطق غلط یا همه یا هیچ پناه برد که خود یک تله است. می بایست به تدریج و به شکلی نسبی و پله به پله حقوق نادیده گرفته شده فلسطینیان را به ایشان برگرداند و برای این کار به چیزی بیش از یکدندگی و تندروی نیاز است و باید با صبر، انعطاف و حتی گذشت، فردایی روشن و بهتر را برای فلسطینیان رقم زد. مطمئن باشید انعطافی که در این زمینه انجام می دهید، بیش از انعطافی نیست که پیامبر اسلام در صلح حدیبیه با مشرکان از خود نشان داد و در حالی که دل های بسیاری از مسلمانان در آن روز غمگین و ناامید شد، اما آینده نشان داد که پیامبر افقی را می دید که مسلمانان جوان، قاطع و کم انعطاف قادر به درک آن نبودند. صلحی که در نهایت بالاتر از هزار جنگ برایشان شد.
امروز مسئله اساسی این است که چگونه بتوان حقیقتاً برای وضع اسفبار فلسطینیان کمک بود، نه این که ناخواسته بر مشکلات شان افزود. اینک که مصر در حال احداث دیوار حائل در مرزش با غزه است، آن بزرگترین بحرانی است که به زودی فلسطینیان با آن مواجه خواهند شد. چون داروها، مواد غذایی و مواد ضروری دیگر از راه های گذشته نمی تواند به غزه انتقال یابد و این می تواند به فاجعه ای انسانی به معنای دقیق کلمه بدل شود. فعلاً راهکارها می بایست بدنبال طرق جدیدی برای رساندن دارو و مایحتاج ضروری به اهالی غزه باشد.

دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکترای فلسفه و ادیان از آمریکا