آشنایی با دوره گذار میانسالی

گذار (ترانزیشن) میانسالی به عنوان یک ارزیابی ژرف و نیرومند دوباره در همه رویکردها و سویه های زندگی است که در پی رشد شناختی درباره فرجام و پایان زندگی به چنگ می آید. این یک هیاهو …

گذار (ترانزیشن) میانسالی به عنوان یک ارزیابی ژرف و نیرومند دوباره در همه رویکردها و سویه های زندگی است که در پی رشد شناختی درباره فرجام و پایان زندگی به چنگ می آید. این یک هیاهو و به هم ریختگی ذهنی و نه کرداری است. برای بیشتر مردمان، این ارزیابی دوباره به تصمیم گیری های دوباره در رابطه با بیشتر ساختارهای زندگی، همانند پیمان زناشویی، پیشه، آماج مادی و معنوی و دیگر گستره هایی می انجامد که با کوشش و پشتکار طی زمان ساخته شده اند. این دگرگونی های ژرف و سترگ بر پایه اندیشه و خواست پدید می آیند، حتی هنگامی که به دگرگونی های بنیادین همانند جدایی (طلاق) یا جایگزینی پیشه بینجامند.
روانپزشکان، روانشناسان و مشاورانی که در رابطه با دوره های گوناگون و پیاپی رشد، به ویژه رشد بزرگسالی و میانسالی، هوشیار و آگاه هستند، به فراست آموخته اند که هر مراجع یا بیماری در این گروه سنی درگیر یک دوره گذار میانسالی است؛ ولو هرگز خود به آن اشاره یی نکند. بنابراین درمانگر و مشاور خبره می کوشد این دوره گذار (انتقالی اریکسون) را به خودآگاه مراجع یا بیمار آورده و سخن گفتن از آن را آسان سازد.
دستیابی به کامیابی و شادی در بزرگسالی، نیازمند پختگی و بالیدگی (مچوریتی) بزرگسالی است. پختگی (بالیدگی) یک وضعیت روحی - روانی است که به سن ویژه یی همبسته و وابسته نیست، اما نیازمند انجام کامیابانه و پیروزمندانه تکلیف های رشدی دوره جوانی و میانه میانسالی است. پختگی ممکن است در برخی زودتر و در برخی دیرتر پدید آید. از دیدگاه نظریه های رشد، پختگی (بالیدگی) گونه یی وضعیت روحی -روانی است که در بزرگسالان سالم دیده می شود و ویژگی های آن از این جمله اند؛ آگاهی گسترده و ژرف از شاخص های وجود آدمی، سطح پیچیده یی از خودآگاهی مبتنی بر ارزیابی راست و درست آموزه های خود (بر پایه شاخص های بنیادین گفته شده) و توانایی کاربرد دلسوزانه این دانش و بصیرت خردمندانه (عقلانی) و روحی درباره خود و دیگران.
دستیابی به پختگی (بالیدگی) در میانسالی، سبب هویدا شدن درونمایه (ظرفیت) و شایستگی (قابلیت) خردمندی آدمیان می شود. آدمیان خردمند از گذشته خود درس های فراوانی آموخته اند و به گونه کامل در صحنه های زندگی حضور دارند. همچنین این آدم ها در زندگی به این اندازه از توانمندی دست یافته اند که بتوانند آینده را تا اندازه زیادی پیش بینی کنند و برای گسترش و ژرفابخشی به چشم انداز سلامتی، کامیابی، شادی و آرامش شان، تصمیم گیری های ضروری را برگزینند. به بیان دیگر، در این آدمیان، فلسفه یی نوین از زندگی پدید می آید که به درک و پذیرشی نو درباره جایگاه فرد در مرتبه هستی آدمی می انجامد.
گاه این گذار با بحران، بیقراری، سردرگمی و آشفتگی همراه می شود که به آن «بحران میانسالی» می گویند. به یاری پروردگار بخشنده مهربان، درباره این بحران فراگیر خواهم نوشت.

دکتر بهنام اوحدی
روانپزشک و درمانگر مشکلات جنسی زناشویی و خانوادگی
www.iranbod.com