هنگام نقاشی خانه مراقب سلا‌متی تان باشید

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بیشتر خانواده‌ها برای تنوع و زیبایی اقدام به رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه می‌کنند اما نکته قابل توجه آن که بیشتر رنگ‌ها به دلیل دارا بودن حلال‌های …

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بیشتر خانواده‌ها برای تنوع و زیبایی اقدام به رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه می‌کنند اما نکته قابل توجه آن که بیشتر رنگ‌ها به دلیل دارا بودن حلال‌های شیمیایی و سرب می‌تواند برای افراد خانواده مسمومیت‌زا باشد. لذا با دقت و توجه لازم در هنگام رنگ‌آمیزی خانه می‌توانید تا حدود زیادی از خطرات رنگ‌ها در امان بمانید.
خوب است بدانید که هرچه رنگ دیوار قدیمی‌تر باشد احتمال وجود سرب در آن بیشتر است. لذا استنشاق غبار سرب هنگام سمباده کشیدن روی دیوارهای قدیمی، به دهان بردن دست‌ها و سایر اشیایی که به غبار سرب آغشته شده‌اند و بلعیدن خرده‌های رنگ توسط کودکان راه‌های ورود سرب به بدن است.
سرب به مقدار کم تا مدتی می‌تواند بدون ایجاد عارضه در بدن باقی بماند ولی با بالا رفتن تدریجی غلظت آن در نسوج بدن می‌تواند جذب پروتئین‌ها شود و بیشترین اثر سمی خود را بر مغز و اعصاب وارد کند و به شکل ضعف، خستگی، دردشکم، اسهال، تحریک‌پذیری، عصبانیت، سردرد، کم‌خونی و بدخوابی ظاهر شود. لذا افراد خانواده بویژه کودکان و زنان باردار را تا زمانی که رنگ‌آمیزی به پایان نرسیده از خانه دور کنید.
در بیشتر رنگ‌ها جهت نرمی و روانی رنگ از حلال‌های شیمیایی استفاده می‌‌شود. اغلب این حلا‌ل‌ها هنگام خشک شدن رنگ تبخیر می‌شوند و استنشاق آنها می‌تواند در بعضی افراد مستعد نظیر سالمندان، کودکان، افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی، ریوی، آسم و... دارند منجر به بروز سردرد، سرگیجه و سرفه‌های مکرر همراه تنگی نفس ضعیف شود.
توصیه می‌شود این افراد تا خشک شدن رنگ دیوارها و رفع بوی رنگ در خانه حضور نداشته باشند.
تماس پوست با رنگی که خشک نشده می‌تواند در افراد مستعد موجب حساسیت پوستی شود. حساسیت در این افراد به صورت ایجاد جوش‌های ریز، قرمزی، تورم و خارش پوست خود را نشان می‌دهد. افرادی که پوست‌های حساس دارند باید مراقب باشند تا رنگ و حلال‌ها به طور مستقیم با پوست دستشان تماس نداشته باشد.


● چه باید کرد؟
هنگام انتخاب و خرید رنگ بهتر است رنگ‌هایی را که در آب حل می‌شوند انتخاب کنید چرا که این رنگ‌ها برای پاک کردن به حلال‌های شیمیایی که به پوست و سیستم تنفسی آسیب می‌رسانند نیاز ندارند. از اسپری کردن رنگ جدا پرهیز کنید چرا که ذرات رنگ سریعا در فضا پخش و به سیستم تنفسی شما منتقل می‌شوند. هنگام رنگ‌آمیزی از تهویه مناسب استفاده کنید و این را بدانید که سیستم‌های خنک‌کننده قادر به تهویه هوای آلوده نیستند. هنگام رنگ‌آمیزی از ماسک مناسب استفاده کنید و به یاد داشته باشید که ماسک‌های گرد و غبار، حلال‌های رنگ را از خود عبور می‌دهند. در فواصل مشخصی به خودتان استراحت کوتاهی دهید و چند دقیقه در هوای‌آزاد تنفس کنید. هنگام رنگ‌آمیزی از سیگار کشیدن بپرهیزید چرا که علاوه بر بیشتر کردن خطر حریق موجب تشدید علائم مسمومیت با موادشیمیایی و حلال‌های رنگ می‌شود. ذرات و حلال‌های رنگی و مواد سمی تا چند روز پس از رنگ‌آمیزی در فضا باقی می‌مانند. لذا مدت ۲ تا ۳ روز محیط را مرتب تهویه کنید تا رنگ زودتر خشک شود.