پنجاه اندیشمند بزرگ روانشناسی

روانشناسی جدید ریشه در زندگی فرهنگی و فکری آلمان دهه ۱۸۴۰ تا ۱۸۵۰ دارد. در مقایسه با علوم طبیعی، روانشناسی فرزند شیرخوار اوست. مثل هر نوزادی رشد او نیز در سال های اولیه فوق العاده …

روانشناسی جدید ریشه در زندگی فرهنگی و فکری آلمان دهه ۱۸۴۰ تا ۱۸۵۰ دارد. در مقایسه با علوم طبیعی، روانشناسی فرزند شیرخوار اوست. مثل هر نوزادی رشد او نیز در سال های اولیه فوق العاده سریع بوده است. در ۱۵۰ سال پیش این امکان وجود داشت که اسامی همه روانشناسان در اروپا و امریکای شمالی در پشت یک پاکت پستی جا بگیرد در حالی که امروزه تعداد افراد با درجات مختلف روانشناسی به بیش از صدها هزار نفر می رسد. این کتاب در نظر دارد روشن کند چگونه این ۵۰ متفکر روانشناس در شکل دهی و جهت یابی موفقیت آمیز روانشناسی تاثیر داشته اند. این ۵۰ اندیشمند چه کسانی هستند؟ پایه های روانشناسی ریشه در عقاید و روش های فلسفه، طب و علوم طبیعی داشته است. در اینجا درجات مختلفی از عقاید و تاثیر متفکران اصلی این حوزه و ریشه های آنها، به عنوان نمونه ارائه شده است.
بعضی ها مثل ون هلمهو لتز زمینه در پزشکی و فیزیک دارند، بعضی از آنها عصب شناس هستند مانند اسپری و دیگران مانند لوک ریاضیدان هستند. چند نفر نیز مانند زبان شناس نوام چامسکی و کردارشناس کنراد لورنر بوده اند که هرگز به عنوان روانشناس در نظر گرفته نشده اند، گرچه عقاید اینها و پژوهش هایشان در حوزه های مختلف بوده ولی نزدیکی و قرابتی با روانشناسی داشته که تاثیر عمیقی بر مسیر فکری روانشناسان در توضیح رفتار گذاشته است. گرایش های اروپایی و امریکایی روانشناسی تعدادی از ابعاد تبیین رفتار انسان را به مثابه یافته های قطعی شناسایی کرده اند. اینها شامل مغز، ادراک، انگیزش، یادگیری، هوش، زبان، تفکر، شخصیت، رشد و ارتباطات اجتماعی است. نیمرخی که در این کتاب منعکس می شود تفکر افراد کلیدی در هر یک از این حوزه ها است.
انتخاب یک چنین هدفی وظیفه دشوار و اعجاب انگیزی بوده است. پنجاه اندیشمند بزرگ روانشناسی شرح زندگی و توضیح دیدگاه ها و معرفی آثار روانشناسان است که به گونه یی موثر در شکل گیری اندیشه روانشناختی امروز سهیم بوده اند. با مطالعه این کتاب خواننده علاوه بر آشنایی با ریشه های فلسفی، طرح پرسش ها، تلاقی علوم، تاثیر شرایط اجتماعی، فرهنگی و روش های دستیابی به پاسخ را درمی یابد. مطالعه این اثر نه تنها به دانشجویان روانشناسی، تعلیم و تربیت، مشاوره و... بلکه به علاقه مندان علوم رفتاری نیز توصیه می شود.

بیژن تلیانی