۱۲ فوریه ـ خودرو ۸۵۰ دلاری فورد وارد بازار شد

در چنین روزی در سال ۱۹۰۳ نخستین خودرو ۸۵۰ دلاری فورد در کارخانه اش در خیابان ماک واقع در شهر دیترویت میشیگان ساخته شد که بعدا به یک پزشک فروخته شد . نام این خودرو « مدل ــ آ » بود. موتور …

در چنین روزی در سال ۱۹۰۳ نخستین خودرو ۸۵۰ دلاری فورد در کارخانه اش در خیابان ماک واقع در شهر دیترویت میشیگان ساخته شد که بعدا به یک پزشک فروخته شد . نام این خودرو « مدل ــ آ » بود. موتور این خودرو بنزین سوز دارای دو سیلندر و توان آن هشت اسب بخار بود و می توانست تا ۴۸ کیلومتر در ساعت حرکت کند. تا آن زمان ، اتومبیل یک کالای لوکس بود . هنری فورد با ساختن فورد« مدل ـ آ» آن را به صورت یک وسیله ضروری زندگانی در آورد که هرکس استطاعت خرید آن را داشته باشد و در وقت صرفه جویی کند و زودتر به کارش برسد. به این ترتیب داشتن اتومبیل از انحصار ثروتمندان خارج شد.
این خودرو با کمک مهندس ویلیز طراحی شده بود و مزد کارگران سازنده آن یک دلار و نیم در هر روز بود. با ورود همین اتومبیل کوچک و ارزان به بازار ، آمریکا به صورت کشور اتومبیل در آمد که زندگی کردن بدون آن در این کشور دشوار است . بسیاری هستند که می گویند آمریکائیان عاشق اتومبیل هستند و بدون آن احساس کمبود می کنند.
اتومبیل فورد« مدل ــ آ» عمدتا برای مصرف داخل آمریکا بود و مدلهای گرانتر صادر می شد.