۵ فوریه ۲۰۰۵ ـ لهستان: هر برهه زیر پرچم یک قدرت! ـ ابزار قدرت در قرن ۲۰ و دهه یکم قرن ۲۱: زبان و قلم (رسانه ها)

پنجم فوریه ۲۰۰۵ کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه وقت کابینه آمریکا (دولت جورج دبلیو بوش) در جریان دیدار برق آسای هفت روزه اش از اروپا و خاورمیانه به ملاقات نخست وزیر لهستان - متحد …

پنجم فوریه ۲۰۰۵ کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه وقت کابینه آمریکا (دولت جورج دبلیو بوش) در جریان دیدار برق آسای هفت روزه اش از اروپا و خاورمیانه به ملاقات نخست وزیر لهستان - متحد آمریکا در اشغال نظامی عراق شتافته بود. در این سفر، رایس دولت لهستان را درباره دیدارهای خود در ردیف انگلستان، آلمان و فرانسه قرار داده بود.
مشاهده این عکس که «مارک بلکا» نخست وزیر لهستان را هنگام ملاقات با رایس در کنار پرچم آمریکا نشان می دهد در بیننده، تاریخ لهستان را تداعی می کند که دست کم در سه قرن اخیر، هر چند دهه خود را زیر پرچم یک قدرت قرار داده است؛ پیش از دهه ۱۹۹۰ زیر پرچم شوروی، پیش از شوروی - در دست هیتلر، قبلا از آن تزار روسیه و پیش از تزار ، فرانسه ناپلئون و پیشتر از ناپلئون - امپراتور اتریش و .... زمانی پادشاهی، گاهی جمهوری و ۴۵ سال کمونیست بود و حالا .... در دهه یکم قرن ۲۱ به اتکاء آمریکا با ارباب قدیمی اش روسیه به دشمنی پرداخته به آمریکا اجازه استقرار شبکه موشکی داده و به تحریک غرب با مسکو بر سر اوکراین رقابت می کند. باید منتظر شد و دید قدرت بعدی که لهستان در برابرش کرنش خواهد کرد کدام خواهد بود؟. با روند جاری، عمر نظام یک قطبی را پایان یافته تلقی باید کرد. نظام یک قطبی بر شانه زبان و قلم (شبکه های تلویزیونی آمریکا و انگلستان، نطق و تهدید و ارعاب مقامات مربوط و مقالات روزنامه های بلوک غرب و محتوای کتاب ها) نشسته و بنابراین پایه هایش حرف و کاغذ، که زیاد مستحکم نبوده اند. چند دهه است که خبر و نظر رسانی شده است ابزار قدرت ـ جنگ افزاری که روزانه بکار می رود و همانند سلاح اتمی و موشک نیست که در انبارها بپوسد، ولی باید دید که این حربه کاغذی و حرف تا چه زمان و برای چه مدت برنده خواهد بود. واضح است تا روزی که جهانیان آگاهتر شوند و بدانند که با کاغذ کنترل می شوند و در چنگال حرف (سخن پراکنی های رادیو تلویزیون) قرار دارند و راه خنثی کردن و نادیده گرفتن این حربه را یاد بگیرند. درست است که سلاح اتمی وسیله قدرت نمایی است ولی نفوذ و اقتدار در جهان قرن ۲۰ و دهه یکم قرن ۲۱ ظاهرا ناشی از قلم و کلام بوده است.