۲۸ ژانویه ۲۰۰۶ ـ اظهارات عبرت آموز دختر پینوشه پس از اخراج از آمریکا: پدرم در خدمت آمریکا بود و من انتظار رفتاری این چنین بد را از آمریکا نداشتم!

لوسیا پینوشه Lucia pinochet که از آمریکا به آرژانتین بازگردانده شده بود تقاضا کرد که او را به شیلی بفرستند. وی ۲۸ ژانویه ۲۰۰۶ با هواپیما وارد پایتخت شیلی شد. دو پلیس وارد هواپیما شدند و او …

لوسیا پینوشه Lucia pinochet که از آمریکا به آرژانتین بازگردانده شده بود تقاضا کرد که او را به شیلی بفرستند. وی ۲۸ ژانویه ۲۰۰۶ با هواپیما وارد پایتخت شیلی شد. دو پلیس وارد هواپیما شدند و او را تا اطاق ترانزیت و قرارگاه خود بدرقه کردند. لوسیا به خبرنگاران گفت که در فرودگاه دالس (واشنگتن) به او دستبند زدند، لباس زندان پوشانیدند و رفتار خوبی نداشتند؛ حال آنکه پدرش دهها سال در خدمت آمریکا بود، به خواست آمریکا کودتا کرد و ... و اتهامات وارده به او و پدرش به همین دلایل است و او هرگز انتظار چنین رفتاری را از آمریکاییان نداشت. رفتاری که با او در فرودگاه دالس شد باید سرمشقی برای همه خارجیانی قرارگیرد که در وطن خود ندانسته و یا از روی خوشخیالی به آمریکا خدمت می کنند تا روزی - روزگاری عوض بگیرند. وی افزود: "منظور من از گفتن این مطالب به شما - روزنامه نگاران این بود که آنهارا منتشر کنید تا چشم جهانیان باز شود.".
لوسیا که ۲۵ ژانویه با گذرنامه جعلی وارد آمریکا شده و درخواست پناهندگی کرده بود دو روز بعد (۲۷ ژانویه) پس از رو به رو شدن با آن رفتار بد ماموران آمریکایی درخواست خود را پس گرفت و به آرژانتین دیپورت شد.
برخی منابع گفته بودند که شاید دولت آمریکا در شرایط جاری آمریکای لاتین نمی خواسته که با دولت شیلی و رئیس جمهور تازه و سوسیالیست آن درگیری داشته باشد. پدر بانو دکتر میچلت رئیس جمهور شیلی که یک ژنرال بود و در پی کودتا دستگیر شده بود در زندان پینوشه بر اثر شکنجه جان سپرده بود.
لوسیا متهم بوده است که در سوء استفاده های مالی پدرش (ژنرال پینوشه) مشارکت داشته و قسمتی از پولهای پدرش را که از راه سوء استفاده به دست آمده بود به حسابهای شخصی خود واریز می کرده و مالیات بردرآمد این پولها را هم نداده است. پینوشه دارای ۵ فرزند است که لوسیا دختر بزرگ اوست. در زمان اقتدار پدر، لوسیا رئیس بنیاد فرهنگ ملی کشور شیلی بود. پینوشه که به اتهامات متعدد از جمله سر به نیست شدن سه هزار شیلیایی در دوران حکومت او تحت تعقیب قضایی در سال ۲۰۰۶ و چند روز پس از ۹۱ ساله شدن درگذشت. وی در نود و یکمین زادروزش از کارهای خلاف خود کتبا ابراز ندامت کرده بود.