تمرین آرامش ذهن

ورزش یوگا یکی از اثرگذارترین ورزش‌ها در زمینه سلامتی بدن و فکر شناخته شده است، بارها درباره اثرات مطلوب و فواید یوگا شنیده‌ایم اما دانشمندان به همین فواید تکیه نکرده و تحقیقات …

ورزش یوگا یکی از اثرگذارترین ورزش‌ها در زمینه سلامتی بدن و فکر شناخته شده است، بارها درباره اثرات مطلوب و فواید یوگا شنیده‌ایم اما دانشمندان به همین فواید تکیه نکرده و تحقیقات جدیدی را پیرامون چگونه اثر گذاشتن یوگا در کاهش استرس و بیماری‌های اضطرابی و قلبی به انجام رسانیده‌اند. دانشمندان دانشگاه اوهایو به تازگی کشف کرده‌اند افرادی که بطور منظم ورزش یوگا تمرین می‌کنند پروتئین‌های التهاب‌دهنده‌ای که بطور طبیعی با سن و استرس ارتباط دارند کمتر در خونشان دیده شده است.
کسانی که بطور معمول هر روز یوگا کار می‌کنند بطور متوسط میزان کمتری از «سیتوکنین اینترلئولین» در خونشان یافت می‌شود. این ماده یک عامل مهم از پاسخ‌های التهابی بدن است که در اختلالات و حملات قلبی، دیابت نوع دوم، بیماری‌های عروق و دیگر اختلالات دیابتی وابسته به سن اثرگذار است.
افرادی که بطور حرفه‌ای یوگا کار می‌کنند میزان کمتری از استرس را به خاطر پائین آمدن این ماده در خونشان تجربه می‌کنند. البته کاهش التهاب ممکن است فواید سلامتی کوتاه‌مدت یا بلندمدت داشته باشد. افرادی که هر روزه بطور حرفه‌ای یوگا کار می‌کنند قادرند اثرات مخرب حملات قلبی را از خود دور کنند و با ایجاد آرامش هر روزه در خود میزان استرس کمتری را تجربه کرده و کمتر گرفتار بیماری‌های خطرناک همچون سرطان سینه، دیابت و ... می‌شوند. مردم با تمرین‌های یوگا، روش‌های تسلط بر اعصاب و آرامش را یاد می‌گیرند که بطور قدرتمندی بر عوامل استرس هر روزه زندگی‌شان غالب شوند. بر همین اساس دانشمندان دانشگاه اوهایو ۵۰ زن ۴۱ ساله را در دو گروه یوگیست حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای قرار دادند. افرادی که بطور منظم هر روزه بطور غیررسمی با تلویزیون یا برنامه‌های ویدئویی ورزش یوگا می‌کردند به عنوان یوگیست‌های غیرحرفه‌ای و افرادی که مدت‌ها بطور رسمی یوگا کار می‌کردند نیز به عنوان یوگیست‌های حرفه‌ای در نظر گرفتند. ابتدا از همه آنها یک تست روانشناسی و وضعیت خلقی و اضطراب گرفته شد و در تمام طول آزمایش از آنها تست خون به عمل آمد. دانشمندان پیش از هر چیز شرایط اضطراب‌زایی را برای این ۵۰ زن فراهم کردند بطوری که پای آنها را در آب سرد قرار دادند و از آنها خواستند تا یک تمرین ریاضی را بدون کاغذ و مداد حل کنند. در این هنگام تست خون از آنان گرفته و ملاحظه شد میزان سیتوکنین اینترلئولین۶ آنها بالا رفته است. پس از این از زن‌ها خواسته شد که به تمرینات یوگایی بپردازند و سپس در حالی که به یک منظره طبیعی زیبا فکر می‌کنند روی تردمیل با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. پایان نتایج این دانشمندان نشان داد زنانی که یوگاکار غیرحرفه‌ای بودند ۴۱ درصد میزان سیتوکنین اینترلئولین خونشان بالاتر از یوگاکاران حرفه‌ای بود و آنان بهتر قادر بودند استرس‌شان را کنترل کنند. محققان معتقدند ژست‌های یوگا چون نیاز به فکر دارند فرد را ناچار می‌کند تا حرکاتش را محدود کرده و یا تنفس خود را تنظیم کند بنابراین استرس تحت کنترل خود فرد درمی‌آید و با حرکات کششی و تمرین‌های یوگایی، انعطاف‌پذیری فرد بالاتر رفته و می‌تواند ریلکس‌تر باشد.
مردم نیازمند یادگیری راه‌های غلبه بر استرس و یوگایی هستند بنابراین تمرینات منظم به آنها کمک می‌کند تا از فاکتورهای استرس‌زا و التهاب‌آور دوری جویند و از طرف دیگر از حمله‌ها و بیماری‌های قلبی، دیابتی و دیگر اختلالات مرتبط با سن در امان بمانند.