گام بزرگ شفافیت

▪ نگاهی به اصلا ح نظامات مالی در شهرداری تهران با تغییر حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی و اجرای بودجه عملیاتی در شهرداری تهران، همه چیز برای شفاف شدن حساب ها آغاز شد. با شفاف …

▪ نگاهی به اصلا ح نظامات مالی در شهرداری تهران
با تغییر حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی و اجرای بودجه عملیاتی در شهرداری تهران، همه چیز برای شفاف شدن حساب ها آغاز شد. با شفاف سازی حساب ها و دارایی های شهرداری تهران، انقلا ب بزرگی در حوزه مالی و اموال آن به وجود خواهد آمد که سرآغاز فصل جدیدی در پاسخگویی به شهروندان تهران است. شهروندان حق دارندکه بدانند هزینه و درآمدهای شهرداری چگونه به دست می آید و چگونه خرج می شود. بر اساس مصوبه شورای اسلا می شهر تهران تیم ویژه ای در معاونت مالی و اداری تشکیل شده که بر اساس اسناد روی شفاف سازی و اموال شهرداری کار خودش را آغاز کرده است. بر اساس گزارش های موجود نزدیک به ۸۵ درصد کار این تیم صورت گرفته است که تحول بزرگی برای مجموعه شهر تهران به حساب می آید.
در حسابداری نقدی بسیاری از حساب ها و اموال ثبت نمی شد همین مساله هم موجب سو» استفاده وهم باعث ضرر و زیان به شهرداری می شده است; که با جایگزینی حسابداری تعهدی بستر مناسبی برای ثبت اموال شهرداری تهران فراهم شده است.
بسیاری معتقد بودند که تغییر سیستم حسابداری شهرداری باعث به هم ریختگی نظام مالی شهرداری به دلیل پیچیدگی و بزرگی مجموعه خواهد شد اما در عمل نه تنها چنین اتفاقی روی نداد بلکه گام های مهم و بزرگی برای شفاف شدن اموال و حساب های شهرداری تهران برداشته شد.
با ارائه صورت های مالی که در موعد قانونی خود از سوی شهرداری تهران منتشر می شود به خوبی می توان تمام هزینه ها و دارایی ها، درآمد و... را مشاهده کرد. با در معرض قرار گرفتن صورت های مالی شهرداری هم شهروندان و هم کارشناسان مسائل اقتصاد شهری به خوبی می توانند به نقد این عملکرد بپردازند و انتقادات و پیشنهادات خود را در اختیار مسوولا ن شهری قرار دهند.
به همین دلیل پاسخگویی به شهروندان در دوره مدیریت جدید به بالا ترین میزان خود رسیده است. مسائل مالی که کسی در گذشته از آن آگاهی چندانی نداشت امروز به راحتی در دسترش همگان قرار گرفته است.
به هر حال اصلا ح نظامات مالی در شهرداری تهران به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مالی کاری بزرگ و در عین حال سخت است که شهرداری تهران گام های استوار خود را برای تغییر برداشته است.

نویسنده : محمد خرسندی