دارویی برای حساسیت

لوراتادین یکی از داروهایی است که در درمان انواع حساسیت‌ها استفاده می‌شود. این دارو به گروه داروهای آنتی‌هیستامین تعلق دارد و برای درمان بیماری رینیت (التهاب مخاط بینی) آلرژیک …

لوراتادین یکی از داروهایی است که در درمان انواع حساسیت‌ها استفاده می‌شود. این دارو به گروه داروهای آنتی‌هیستامین تعلق دارد و برای درمان بیماری رینیت (التهاب مخاط بینی) آلرژیک فصلی یا دائمی، آسم آلرژیک و تب یونجه دچار کهیر مزمن ناشناخته استفاده می‌شود. لوراتادین یک آنتی‌هیستامین جدید است و در مقایسه با داروهای دیگر این گروه، اثر خواب‌آوری کمتری دارد. لوراتادین به شکل قرص و شربت تولید می‌شود.
● مصرف صحیح
لوراتادین اغلب یک‌بار در روز و برای مصرف خوراکی تجویز می‌شود. دستورات بسته دارو را به‌دقت مطالعه کنید. لوراتادین را دقیقا مطابق با دستور پزشک معالج خود مصرف و از تغییر خودسرانه میزان دارو پرهیز کنید. در هنگام مصرف این دارو ممکن است پزشک شما مصرف برخی غذاها یا میوه‌ها را که سبب تشدید علائم آلرژی می‌شوند، ممنوع کند.
در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به‌خاطر‌آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید، اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.
● ده نکته
۱) بی‌خطر بودن لوراتادین در کودکان کوچک تر از ۶ سال ثابت نشده است.
۲) لوراتادین به‌راحتی در شیر مادر ترشح می‌شود و اصولا آنتی‌هیستامین‌ها از جمله این دارو، نباید بدون اجازه پزشک در دوران شیردهی مصرف شوند.
۳) لوراتادین ممکن است باعث حساسیت پوست شما به آفتاب شود، بنابراین سعی کنید حین درمان با لوراتادین از قرار گرفتن در برابر نور آفتاب پرهیز کنید، لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید.
۴) لوراتادین ممکن است روی نتایج آزمایش قند خون تاثیر بگذارد. اگر مبتلا به دیابت هستید یا قصد انجام این آزمایش را دارید، این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید.
۵‌) برای جذب بهتر دارو آن را ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از غذا میل نمایید.
۶) لوراتادین را با آب پرتقال، آب گریپ فروت یا آب سیب مصرف نکنید.
۷) اگر دارویی مصرف می‌کنید، بخصوص داروهای ضد‌افسردگی، اریترومایسین، کتوکونازول، داروهای آسم یا سرماخوردگی، شل‌کننده‌های عضلانی، داروهای ضددرد، داروهای آرامبخش یا خواب‌آور و ویتامین‌ها موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
۸) اگر مبتلا به بیماری کبدی یا کلیوی هستید یا سابقه ابتلا به این بیماری‌ها را دارید، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
۹) لوراتادین در صورت صلاحدید پزشک معالج در دوران بارداری قابل استفاده است.
۱۰) دارو را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید. دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود با گذشتن تاریخ اعتبار یا عدم نیاز به دارو، آن را دور بریزید.