در اهمیت مالیات - بمناسبت سالگرد اجرای نظام مالیات بردرآمد در آمریکا (ایالات متحده)

قانون جاری مالیات بردرآمد آمریکا از ژانویه ۱۸۶۲ به اجرا درآمد که به موجب آن میزان مالیاتها برحسب درآمد خانوار تصاعدی شده است. پیش از چند تغییر تعرفه، خانوارهایی که زیر ۶۰۰ …

قانون جاری مالیات بردرآمد آمریکا از ژانویه ۱۸۶۲ به اجرا درآمد که به موجب آن میزان مالیاتها برحسب درآمد خانوار تصاعدی شده است. پیش از چند تغییر تعرفه، خانوارهایی که زیر ۶۰۰ دلار درآمد داشتند ۳ درصد، بالای ۶۰۰ دلار ۵ در صد، بالای هزار دلار ۷ در صد و ... باید می پرداختند. تعرفه مالیات بر درآمدهای اتفاقی (باد آورده) و درآمد ناشی از سرمایه گذاری (کپیتال گین) مثلا معاملات مستغلات، سهام، طلا و ارز با درصدی بالاتر تعیین شد که تاکنون تغییر چشمگیر نکرده است و .... قرارشد که هزینه شهرها از محل عوارض دریافتی از اموال شخصی مثلا خانه (بعدا اتومبیل اضافه شد) و ... تامین شود. در حال حاضر در آمریکا، عوارض (مالیات شهری) یک خانه ۱۷۰ هزار دلاری (۱۶۰ میلیون تومانی) در سال کمتر از ۱۷۰۰ دلار نیست و عوارض سالانه اتومبیل برحسب بهای اتومبیل تا ۴ درصد است. هزینه های ایالت از مالیات فروش تامین می شود که ۴ تا ۸ درصد است. به عبارت دیگر، خریدار یک جنس هنگام خرید از فروشگاه، علاوه بر بهای جنس باید همانجا و فی المجلس درصد مالیات ایالت را هم بپردازد. همین مالیات عامل قدرتمندی دولت فدرال و ثروتمندی شهرهای آمریکا شده است.
قانون مالیات، آمریکاییان را مکلّف کرده است که خودشان مراجعه کنند و پیش از نیمه آوریل هر سال مالیاتشان را محاسبه و بپردازند و سپس رسیدگی برای درست و نادرست بودن محاسبه آغاز خواهد شد. کسی که به موقع مالیات خود را نپردازد و یا گزارش دروغ بدهد و حسابسازی و تقلب کند شدیدا مجازات خواهد شد. در این زمینه بنجامین فرانکلین گفته است که از دو رویداد گریزی نیست؛ یکی مرگ و دیگری پرداخت مالیات. همین شهرت مالیاتی بود که دولت های پیشین ایران (قاجارها و پهلوی) برای حل مسئله هزینه های دولت و شهر از آمریکا مستشار مالیه استخدام می کردند که معروفترینشان مورگان شوستر و دکتر میلسپو بودند.
جامعه شناسان دیر زمانی است که به این نتیجه رسیده اند که بزرگی یک کشور و تمدن آن نسبت مستقیم با قوانین مالیاتی و دقت در جمع آوری آن دارد و تاریخنگاران بر این باورند که میزان میهندوستی مردم بستگی مستقیم با وسواس ایشان به تادیه مالیات دارد که میهن را نیرومند و استوار نگهمیدارد. استادان علوم سیاسی گویند: مردمی که مالیات دهند و چرخهای کشور از این درآمد بکار افتد با تمام وجود مراقب سوء استفاده گران از اموال عمومی و معاملات دولتی خواهند بود. همین دانشمندان عقیده دارند دولتی که نتواند و یا نخواهد مالیاتها را دقیقا جمع کند از ملت خود هراس دارد . به نظر اقتصاددانان، دولتهایی که از فروش ثروتهای ملی مثلا نفت که کالایی تمام شدنی است پول به دست می آورند نباید این پول را صرف هزینه های جاری خود کنند بلکه این پول باید در تبدیل ثروت ملی بکار رود و صرف سرمایه گذاری های اساسی و جایگزین ثروت از دست رفته شود . در کشورهای اروپایی نظیر سوئد و آلمان و همچنین کانادا تعرفه مالیات بردرآمد بیش از آمریکاست.