۷ دی: در شهر چه گذشت؟

● رفتارها با اینکه هوا هنوز در پایتخت آنچنان سرد نشده که سطح کوچه‌ها و خیابان‌ها یخ بزند اما از قدیم گفته‌اند علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. برای علاج لغزندگی پله‌های‌ …

● رفتارها
با اینکه هوا هنوز در پایتخت آنچنان سرد نشده که سطح کوچه‌ها و خیابان‌ها یخ بزند اما از قدیم گفته‌اند علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
برای علاج لغزندگی پله‌های‌ برخی سازمان‌ها و اداره‌های خصوصی و دولتی نیز پیش از یخ زدگی معابر باید اقدام کرد. برخی از این پله‌ها با سنگ‌های زیبایی فرش شده‌اند که در روز‌های گرم سال توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کنند. اما در زمستان این سرسره‌های خطرناک هر روز دست‌کم چند نفری را لنگ‌لنگان به خانه می‌فرستند.
به هر حال پیش بینی خرید سنگ و مصالح مناسب روز‌های سرد سال یا تیشه‌کاری برخی مصالح صیقلی می‌تواند به راحتی این مشکل را حل کند. باید به یاد داشت که افراد مسن استخوان‌های بسیار ضعیفی دارند و خطر شکستگی برای آنها بسیار زیاد است. علاوه
بر این، استخوان‌های این گروه سنی به راحتی جوش نمی‌خورد و آنها و اطرافیان‌شان را دچار زحمت‌ فراوان می‌کند.
● خسته نباشی
شاید در شرایطی که مشغله‌های زندگی فرصت سر خاراندن را هم به بشر نمی‌دهد مطرح کردن بحث قدردانی از زحمت‌کشان کمی حاشیه‌ای به نظر برسد. اما چنانچه لحظه‌‌ای خود را به جای کارگران زحمت‌کش شهرداری قرار دهیم گاهی هیچ چیز به اندازه یک خسته نباشید کوتاه برای آنها دلچسب نخواهد بود.
اغلب آنها کارگران کم‌توقعی هستند که برای پاکیزه نگه‌داشتن شهری که ما هر روز در حال آلوده کردن آن هستیم تلاش می‌کنند. بنابراین چند جمله کوتاه با آنها و قدردانی از زحمات آنها می‌تواند در روز‌های سرد سال دلگرمی بزرگی برای آنها باشد. برای رفتگرانی هم که در ساعات پایانی شب خودرو گیرشان نمی‌آید بهتر است یک نیش ترمز زده و چنانچه مقدور است آنها را به مقصد برسانیم.
● کمبود ریل حمل بار
باوجود اینکه این اواخر همه پروازهای خارجی به فرودگاه امام خمینی انتقال پیدا کرده‌اند اما همچنان کمبود ریل حمل چمدان‌ها در این فرودگاه وجود دارد. برای نمونه زمانی که ۲ پرواز همزمان با هم فرود می‌آیند و مسافران آنها وارد فرودگاه می‌شوند، ریل‌ها پاسخگوی نیاز مسافران نیستند و آنها باید مدت زیادی منتظر دریافت چمدان‌ها باشند.
این در حالی است که با توجه به وسعت زیاد این فرودگاه می‌توان امکاناتی را برای افزایش ریل‌ها در نظر گرفت تا مسافران از این نظر دچار مشکل نباشند. در صورتی که مسافران بتوانند چمدان‌هایشان را زودتر تحویل بگیرند، سالن سریع‌تر برای پذیرش مسافران پرواز‌های دیگر خالی می‌شود و این نکته کنترل مسافران را هم آسان‌تر می‌کند.
البته در گذشته این مشکل بیشتر در زمان تعطیلات عید وجود داشت اما هم‌اکنون با انتقال همه پرواز‌های خارجی به این فرودگاه به مشکلی همیشگی تبدیل شده است.
● سهم بیماری
بدون تردید استفاده از خدمات بیمه درمانی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هزینه‌های درمانی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. این در حالی است که در برخی موارد استفاده از این خدمات برای استفاده کنندگان به اندازه کافی رضایت‌بخش نیست.
برای نمونه پس از بیمه شدن افراد دفترچه‌هایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که فهرست مراکز درمانی طرف قرار داد را اعلام می‌کند. این در حالی است که در برخی از این مراکز درمانی سهم بیمار برای پرداخت هزینه‌ها کمتر و در برخی مراکز بالاتر است و این نکته در دفترچه‌ها قید نشده است.
بهتر است در این مورد اطلاع‌رسانی دقیق‌تری انجام شود تا بیمه‌شدگان با آگاهی کامل به مرکز درمانی مطابق با بودجه خود مراجعه کنند تا در پرداخت هزینه‌ها دچار مشکل نباشند. به هر حال برای جلوگیری از سردرگمی مراجعان باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود.