تغذیه غلط کودکی پوکی استخوان می آورد

پوکی استخوان گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی بروز می دهد ولی بهره مند نبودن از تغذیه متناسب و فعالیت های بدنی در دوران کودکی باعث بروز این بیماری می …

پوکی استخوان گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی بروز می دهد ولی بهره مند نبودن از تغذیه متناسب و فعالیت های بدنی در دوران کودکی باعث بروز این بیماری می شود.
پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان ها یا استئوپنی گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی نشان می دهند ولی بذر آن در ایام کودکی و جوانی افشانده می شوند.
بهره مند نبودن از تغذیه متناسب و فعالیت های بدنی لازم در طول زمان بذرهای اولیه ریشه دوانده و پرورش پیدا می کند. اسکلت و استخوان بندی انسان ها نه تنها چهارچوب و ساختار بدن را تشکیل می دهد بلکه محافظت اندام های داخلی، تأمین امکان تنفس و مشارکت در خون سازی را به عهده داشته و به عنوان انبار کلسیم، فسفر و کربنات های بدن در تعادل اسیدی، بازی، حفظ و هدایت اغلب فعل و انفعالات زیست شیمیایی بدن نقش آفرینی می کند.
اعمال دیگر بافت استخوانی، ترکیب آن با سموم و فلزات سنگین وارد شده از طریق تنفس و خوردنی ها و آشامیدنی ها بوده تا بدین وسیله آسیب رسانی آن ها را کاهش دهد.
پوکی استخوان و از دست دادن تراکم استخوان ها ممکن است بین ۳۰ تا ۴۰درصد در ارتباط با عوامل محیطی از جمله میزان فعالیت شخص و نوع تغذیه باشد، لذا با بهبود کیفیت تغذیه و تغییر روش زندگی می توانیم تا حد بسیار قابل توجهی میزان بروز و گستردگی شیوع پوکی استخوان و شکستگی ها را کاهش دهیم.
انجام فعالیت های منظم بدنی در چهارچوب برنامه مناسب نه تنها برای سلامت استخوان های بدن در هر سنی تأثیرگذار خواهد بود بلکه در تأمین و تثبیت سلامت بدن نیز خالی از فایده نخواهد بود.
تشویق کردن کودکان و نوجوانان به انجام فعالیت های ورزشی مثل دویدن، پریدن، والیبال، فوتبال و ژیمناستیک که با تحمل وزن بدن همراهند باعث افزایش جذب کلسیم دریافتی در بدن شده و یک نوع بیمه برای حفظ تراکم استخوان ها در سنین بزرگسالی تلقی می شود.
شنا و دوچرخه سواری گرچه اثر کمتری در افزایش تراکم استخوان ها دارند. ولی به عنوان ورزش های محافظت کننده دستگاه گردش خون، عضله قلب و تقویت کننده عضلات تلقی می شوند.
استفاده نکردن از منابع شیر، لبنیات کم چربی و سایر موادغذایی حاوی کلسیم مثل انواع کلم ها، بادام و کنجد زمینه پوکی استخوان را فراهم می آورد. از طرف دیگر زیاده روی در مصرف مواد حاوی پروتئین، نمک طعام، نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشابه های گازدار (به علت فسفاتی که در ترکیب خود دارند) بروز پوکی استخوان را تسریع خواهد نمود.