تئاتری با تماشاچی زیرک

«برتولت برشت» شاعر و نمایشنامه‌نویس بزرگ آلمانی در دهم فوریه۱۸۹۸ در شهر اوسبورگ به دنیا آمد. او علاوه بر شعر و نمایشنامه به کارگردانی و داستان‌نویسی نیز می‌پرداخت. او را می‌توان …

«برتولت برشت» شاعر و نمایشنامه‌نویس بزرگ آلمانی در دهم فوریه۱۸۹۸ در شهر اوسبورگ به دنیا آمد. او علاوه بر شعر و نمایشنامه به کارگردانی و داستان‌نویسی نیز می‌پرداخت. او را می‌توان در زمره برجسته‌ترین شخصیت‌های ادبیات نمایشی قرن بیستم به شمار آورد.
پدر برشت یک مسیحی کاتولیک و مدیر شرکتی بود که به تجارت کاغذ می‌پرداخت و مادرش پروتستان و فرزند یک خادم شهری بود. سرودن شعر را از پانزده سالگی شروع کرد و نخستین اشعارش که در بین سالهای۱۹۱۳ تا ۱۹۱۷ سروده شده بود را در نشریات محلی به چاپ رساند. پس از پایان دوره دبیرستان به دانشگاه پزشکی «لودویک ماکسیمیلیان» رفت و تحصیل در رشته پزشکی را آغاز کرد.
در سال۱۹۱۸ هنگامی که به خدمت سربازی اعزام شد، علاوه بر خدمت در بیمارستان نظامی به سرودن شعر و نواختن گیتار می‌پرداخت. پس از بازگشت به دانشگاه، دیگر آن شور و هیجان گذشته را برای ادامه تحصیل در خود نمی‌دید و به همین دلیل در سال۱۹۲۱ ترک تحصیل کرد. اولین نمایشنامه او که در سال۱۹۱۸ نوشته شده بود، با عنوان «بال» در سال۱۹۲۳ به روی صحنه رفت. تقریباً در تمام نمایشنامه‌هایش، شعرهایی که اغلب درون مایه‌ای طنز دارند، وجود دارد. در سال۱۹۱۹؛ آشنایی برشت با «لیون فوخت وانگر» که نویسنده‌ای بزرگ بود و توصیه‌هایش در باب قواعد نمایشنامه‌نویسی، برای او فرصتی خوب را به وجود آورد. در سال۱۹۲۰ به عنوان مشاور عالی‌رتبه مرکز نمایشی مونیخ برگزیده شد و پس از آن به سمت مشاور تئاتر «ماکس راینهارد» در برلین نیز منصوب شد. آنچه بیش از همه باعث مطرح شدن برشت در دنیای نمایشنامه‌نویسی شد، تئوری بیگانه‌سازی وی بود.
سرآغاز موفقیت‌های او را می‌توان در نمایشنامه «ویرانه‌ها در شب» به سال۱۹۲۲ به روشنی دید. او در کنار نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی، بازیگران بسیاری را آموزش داد. در سال۱۹۳۲ یک فیلم سینمایی با عنوان «وامپ سرد» با کارگردانی او به نمایش درآمد، اما در مدتی کوتاه با ممنوعیت پخش روبه‌رو شد. در همان سال‌ها آثار وی در آلمان ممنوع شد و اجرای نمایشنامه های او نیز متوقف گردید و از آلمان تبعید شد. ابتدا به دانمارک عزیمت کرد و تا سال۱۹۳۹ در آنجا ماند و سپس به فنلاند رفت. در ادامه سفرهایش در تبعید به روسیه و امریکا نیز سری زد و پس از ۱۵ سال دوری از کشورش، در سال۱۹۴۸ به آلمان بازگشت. برتولت برشت در پایان راه خود، در ۱۴ اوت ۱۹۵۶ بر اثر انسداد رگ‌های قلبش با زندگی خداحافظی کرد.