۲۰ آذر : در شهر چه گذشت؟

● رفتارها این روز‌ها در ویترین برخی فروشنده‌های مکمل‌های بدنسازی به قدری مواد غیراستاندارد و حتی تقلبی یافت می‌شود که شاید تا چندی دیگر مشاهده سیگار نیز در کنار انواع آمپول‌ها …

● رفتارها
این روز‌ها در ویترین برخی فروشنده‌های مکمل‌های بدنسازی به قدری مواد غیراستاندارد و حتی تقلبی یافت می‌شود
که شاید تا چندی دیگر مشاهده سیگار نیز در کنار انواع آمپول‌ها و هورمون‌های آنها جای تعجبی نداشته باشد ؛زیرا این اواخر برخی افرادی که به اسم مربی بدنسازی در باشگاه‌های این رشته ورزشی مشغول به کار هستند برای ورزشکارانی که می‌‌خواهند وزن کم کنند به همراه انواع چربی‌سوز‌ها، چند نخ سیگار هم تجویز می‌کنند.
این واقعیت تا وقتی که نگارنده، یکی از این برنامه‌های بدنسازی را به چشم خود مشاهده نکرده بود، غیرقابل باور بود، اما پس از مشاهده این نوع برنامه‌ها هیچ جای شکی باقی نمانده است.
برای جوانان و حتی نوجوانانی که برای کم‌کردن اندازه دور شکم حاضرند به هر کاری دست‌بزنند و هر دارویی را مصرف کنند، کشیدن چند نخ سیگار آن هم ناشتا یابعد از صبحانه، حتی اگر سیگاری نباشند، کار سختی نیست.
چه رسد به اینکه این کار به توصیه مربی آنها صورت گیرد. به هر حال از آنجا که ورزش بدنسازی برای بسیاری از جوانان جاذبه دارد بهتر است مسئولان، نظارت بیشتری بر نحوه کار مربیان این رشته داشته باشند.
● توقف کنار خط ممتد
گویا مفهوم تعدادی از علائم راهنمایی و رانندگی برای برخی راننده‌ها حسابی کمرنگ شده است. برای نمونه توقف‌های مکرر کنار خط ممتد بزرگراه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که راننده‌ها این خط را جزء علائم راهنمایی و رانندگی محسوب نمی‌کنند.
البته مفهوم این خط زمانی مشخص می‌شود که خودرویی که با سرعت زیاد در بزرگراه در حال تردد است ناگهان با این خودرو‌های کنار جاده‌ای مواجه شود و با آنها تصادف کند. به هر حال شانه خاکی جاده و فرورفتگی‌هایی که برای توقف خودرو‌ها در بزرگراه‌ها ایجاد شده تنها محل مجاز برای توقف است.
● رانندگی در برف و سرما
رانندگی در هر شرایط آب و هوایی اصول خاص خود را دارد و در صورتی که به این اصول توجه نشود، مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می‌شود. برای مثال با وجود توصیه مکرر پلیس در مورد استفاده خودرو‌ها از تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ، برخی از رانندگان این اصول را رعایت نمی‌کنند.
هرچند استفاده از زنجیر چرخ در جاده‌ها ضرورت دارد اما در برخی قسمت‌های داخل شهر هم عملا تردد بدون استفاده از زنجیر‌چرخ در هنگام بارش برف امکان‌پذیر نیست. در برخی مناطق شمال شهر که در ارتفاع زیادی واقع شده‌اند، شدت بارش‌ها بیشتر است و به همین دلیل خودرو‌‌ها به خصوص خودرو‌هایی که از نظر فنی ضعیف‌تر هستند در بالا رفتن از سربالایی‌ها دچار مشکل می‌شوند.
در این صورت یک را‌هبندان تمام عیار به دلیل بی‌توجهی چند راننده به راه می‌افتد و سایر رانندگان باید مدت زیادی در ترافیک باقی بمانند تا این خودروها به نحوی از سر راه کنار بروند. بهتر است همه رانندگان به توصیه‌های پلیس توجه کنند.
● پله‌های لغزنده
درهنگام بارش برف و باران، سطح زمین به شدت لغزنده می‌شود و همین نکته یکی از عواملی است که از دست رفتن کنترل شهروندان به خصوص سالمندان را تشدید کرده و آمار شکستگی دست و پا بر اثر زمین خوردن را افزایش می‌دهد.
هرچند در مورد سطح خیابان و پیاده‌رو نمی‌توان کار زیادی انجام داد اما در مورد پله‌های ورودی به ساختمان‌ها اوضاع متفاوت است. روی پله‌های ورودی برخی از ساختمان‌ها فرش یا موکتی پهن شده است که از لیز‌خوردن کفش‌های خیس جلوگیری می‌کند.
در مورد پله‌های ورودی مغازه‌ها هم برخی مغازه‌داران از تکه‌های کارتن یا مقوا استفاده می‌کنند که باز هم کمک کننده است و در عین حال از انتقال گل‌و لای به داخل مغازه جلوگیری می‌کند. خوب است که سایر ساختمان‌ها یا مغازه ها هم از این الگو پیروی کنند تا سلامت شهروندان تامین شود.