۱۲ دسامبر ۲۰۰۳ ـ حیدر علی اف معاون نخست وزیر شوروی سابق در بیمارستانی در آمریکا درگذشت - مصداق نان به نرخ روز خوردن و ضعف های انسانی

حیدر (علی رضا) علی اف ژنرال پیشین پلیس امنیت شوروی (کا گ ب)، عضو سابق دفتر سیاسی حزب کمونیست و معاون اول نخست وزیر اسبق آن اتحادیه و رئیس جمهوری سابق آذربایجان ۱۲ دسامبر ۲۰۰۳ در …

حیدر (علی رضا) علی اف ژنرال پیشین پلیس امنیت شوروی (کا گ ب)، عضو سابق دفتر سیاسی حزب کمونیست و معاون اول نخست وزیر اسبق آن اتحادیه و رئیس جمهوری سابق آذربایجان ۱۲ دسامبر ۲۰۰۳ در بیمارستان «کلینیک کلیولند» آمریکا در ۸۰ سالگی در گذشت. وی از ماه آگوست ۲۰۰۳ در آمریکا بستری بود. "علی اف" دهم ماه مه ۱۹۲۳ در نخجوان به دنیا آمده بود.
وی از جوانی وارد حزب کمونیست شده بود و سالها دبیر اول حزب کمونیست آذربایجان بود. با این همه مقام دولتی در اتحاد شوروی و نشان دادن وفاداری به کمونیسم، در ۱۹۹۱ احساس کرد که از آن پس مصلحت او ایجاب می کند که از جهان وطنی و عضویت آن حزب کناره گیری کند و در جستجوی مقام در آذربایجان برآید.
از کارهای حیدر علی اف در طول ریاست برجمهوری آذربایجان، انعقاد قرارداد نفت با یک کنسرسیوم خارجی بوده است که شرکت نفت انگلستان در آن نقش اساسی دارد. علی اف پیش از عزیمت به آمریکا جهت معالجه ، پسرش الهام را کفیل ریاست جمهوری کرده بود که در انتخابات بعد در این مقام تثبیت شد. به این انتخاب و انتخابات قبلی جمهوری آذربایجان وسیعا اعتراض شده بود.
اصحاب نظر گفته اند که مروری بر شرح احوال حیدر علی اف؛ مصداق نان به نرخ روز خوردن را و حرص مقام زدن و بر اریکه قدرت بودن که "ضعف های انسانی" تلقی شده اند به وضوح مشاهده می شود.