جغرافیای کرمان

استان کرمان با وسعت ۱۷۵۰۶۹ کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران بین ۲۵ درجه و ۵۵ دقیقه تا ۳۲ درجه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۲۶ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی واقع شده است. این استان …

استان کرمان با وسعت ۱۷۵۰۶۹ کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران بین ۲۵ درجه و ۵۵ دقیقه تا ۳۲ درجه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۲۶ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی واقع شده است. این استان از شمال به ....
استان کرمان با وسعت ۱۷۵۰۶۹ کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران بین ۲۵ درجه و ۵۵ دقیقه تا ۳۲ درجه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۲۶ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی واقع شده است. این استان از شمال به استانهای خراسان جنوبی و یزد، از جنوب به استان هرمزگان، از شرق استان به سیستان و بلوچستان و از غرب به استان فارس محدود می‌شود. استان کرمان در حال حاضر مشتمل بر ۱۶ شهرستان است که مرکز آن شهر کرمان می‌باشد. ارتفاعات استان کرمان دنباله رشته کوههای مرکزی ایران است.
مهمترین ارتفاعات استان عبارتند از:
کوه هزار، که در ۱۱۴ کیلومتری شمال غرب بم در شهرستان راین واقع شده است و ۴۴۶۵ متر ارتفاع دارد. کوهستانی است به وسعت ۹۰۰ کیلومتر مربع و مرکب از کوههای سربنه و سرمشک؛ که با ارتفاعات پست‌تری از سوی غرب به کوههای لاله‌زار و از جنوب به بهر آسمان اتصال یافته است.
کوه جوپار، این کوه در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی کرمان با ارتفاع ۴۱۳۵ متر واقع شده است، مرتفع‌ترین قله آن معروف به سه شاخ بزرگ ۴۲۰۰ متر ارتفاع دارد.استان کرمان از تنوع آب و هوایی: گرم، شدیداً‌ خشک، متمایل به نه چندان خشک،سرد و ییلاق متمایل به استپ و نیمه خشک تا کویری برخوردار است.
● شهرستانهای این استان عبارتند از:
▪ کرمان
▪ بافت
▪ بردسیر
▪ بم
▪ جیرفت
▪ راور
▪ رفسنجان
▪ سیرجان
▪ شهداد
▪ شهربابک
▪ کوهبنان
▪ کهنوج