دارچین

گیاهان حاوی چند نوع روغن هستند که بیشتر آنها رایحه‌ای خوش را به همراه دارند. هنگام قدم‌زدن در جنگل، پارک و... بوی درخت کاج به مشام می‌رسد که در واقع بوی روغن آزاد شده این درخت است. …

گیاهان حاوی چند نوع روغن هستند که بیشتر آنها رایحه‌ای خوش را به همراه دارند. هنگام قدم‌زدن در جنگل، پارک و... بوی درخت کاج به مشام می‌رسد که در واقع بوی روغن آزاد شده این درخت است. این رایحه‌ها از طریق بینی وارد بدن شده و بر احساسات و سلامت تأثیر می‌گذارند. برای مثال رایحه اسطوخودوس اعصاب را آرام کرده و خواب را بهبود می‌بخشد.
همچنین روغن این گیاه در گذشته توسط رومیان، مصری‌ها و ایرانیان برای ضدعفونی اتاق‌ها به کار گرفته می‌شده است. با استفاده از انواع این گیاهان دارویی در دستگاه بخور، ترکیبات فعال آنها آزاد شده و تأثیرات مثبت آنها سریعاً پس از تنفس ظاهر می‌شود.
از مزایای این روش این است که علاوه بر سرعت تأثیر زیاد، اثرات منفی ناشی از خوردن آنها نیز متوجه معده، کلیه و سایر اعضای بدن نمی‌شود. بدین منظور قسمتی از گیاه موردنظر را در محفظه دستگاه بخور ریخته و آن را روشن کنید.
بخور دارچین برای مشکلات تنفسی مفید بوده و عفونت‌های پوستی را از بین می‌برد. خون را تصفیه کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد. عفونت‌ها را از بین برده و نقش مسکن را بازی می‌کند. بخور دارچین مشکلات قاعدگی را از بین برده و در شیردهی تأثیر مثبت دارد. اختلالات قلبی را تخفیف داده و در هضم غذا مؤثر است. تنفس آن نیروبخش فعالیت‌های مغزی است.