بگونیا رکس

▪ نام فارسی: بگونیا رکس ▪ نام علمی:Begonia Rex ▪ نام تیره:Bgoniaaceae ▪ نام انگلیسی:Begonia ▪ خصوصیات: همیشه سبز- ارتفاع گیاه حدود ۳۰ سانتیمتر و دارای برگهای قلبی شکل با تنوع رنگی یاد که با یک رگبرگ اصلی …

▪ نام فارسی: بگونیا رکس
▪ نام علمی:Begonia Rex
▪ نام تیره:Bgoniaaceae
▪ نام انگلیسی:Begonia
▪ خصوصیات: همیشه سبز- ارتفاع گیاه حدود ۳۰ سانتیمتر و دارای برگهای قلبی شکل با تنوع رنگی یاد که با یک رگبرگ اصلی به ۲ قسمت نامساوی تقسیم شده است و ساقه ها ، گوشتی و خزنده هستند . این گیاه مناسب سبدهای آویزان است و تکثیر آن در همه شرایط امکان دارد . گیاه به خشکی مقاوم است.
▪ نور: نور کافی اما به طور غیر مستقیم
▪ دما: زمستان ( حداقل ۱۳ درجه) و در تابستان (حداکثر ۱۸ درجه)
▪ آبیاری: زمستان هفته ای ۱ بار و در تابستان هفته ای ۲ بار و در هنگام آبیاری برگها خیس نشود . از بهار تا پاییز آنرا مرتب آبیاری کنید.
غبارپاشی: تا آنجا که ممکن باشد از غبارپاشی احتراز کنید ( رطوبت هوا کافی است)
▪ خاک: ترکیبی از پیت ، کمپوست و شن
کوددهی: در بهار و تابستان هر ۱۴ روز با محلول غذایی
▪ ازدیاد: انتخاب برگهایی با عمر متوسط و سطح زیرین آنها را روی ماسه شسته شده قرار دهید. مقداری ماسه نرم روی آنها بریزید . پس از مدتی برگها ریشه دار شده و گیاه جدیدی تولید میشود. تقسیم بوته نیز یکی از روشهای ازدیاد است.
▪ عوارض و درمان: برگها ریز و رنگ پریده ، ساقه ها دراز و ضعیف که در اثر ناکافی بودن نور است. برگها در زمستان میریزد که در اثر سردی هوا است . برگهای جدید ریز هستند که در اثر کمبود تغذیه میباشد. برگها لوله ای و چین خورده اند که در اثر گرمای زیاد هوا میباشد. لکه قهوه ای در برگها در اثر مواد براق کننده است . افتادگی برگها در اثر گاز آشپزخانه است.
● نکته: در هنگام خرید این گیاه توجه کنید برگها سالم باشد ، لوله شده و حاشیه آنها قهوه ای سوخته نباشد. هنگام عوض کردن گلدان نباید به برگهای ترد و شکننده صدمه وارد شود. در صورت متراکم بودن ریشه ها تعویض گلدان در بهار انجام گیرد. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده ننمایید.