ابوتیلون ( شجرا لملوک ، زنگوله ای )

▪ نام فارسی : ابوتیلون ( شجرا لملوک ، زنگوله ای ) ▪ نام علمی : Abutilon darwinu ▪ نام تیره: Malvaceae ▪ نام انگلیسی: Flowering maple ▪ خصوصیات: همیشه سبز ، گلها با ۲_۳ سانتیمتر قطر حالت آویزان و زنگوله ای با پنج گلبرگ به شکل …

▪ نام فارسی : ابوتیلون ( شجرا لملوک ، زنگوله ای )
▪ نام علمی : Abutilon darwinu
▪ نام تیره: Malvaceae
▪ نام انگلیسی: Flowering maple
▪ خصوصیات: همیشه سبز ، گلها با ۲_۳ سانتیمتر قطر حالت آویزان و زنگوله ای با پنج گلبرگ به شکل قیف و دارای رنگهای قرمز ، زرد و نارنجی می باشد که از اواسط بهار تا آخر تابستان گل میدهد . برگها پنجه ای شبیه برگهای افرا با نقشهای زرد رنگ هستند . ارتفاع به ۱ / ۵ متر هم میرسد و بعد از بهار و تابستان گیاه را به داخل آپارتمان روشن و گرم منتقل کنید . این گیاه مناسب سبدهای آویزان است.
▪ نور: نور کامل را بر سایه و نیم سایه ترجیح میدهد.
▪ دما: تابستان ( درجه حرارت محیط اتاق ) و در زمستان ( حداقل ۲۱ درجه)
▪ آبیاری: تابستان هر روز ولی نباید خاک باتلاقی شود بنابراین زهکش را همیشه بازدید کنید و در زمستان هفته ای یک بار
▪ غبار پاشی: تابستان هفته ای دو بار و اگر درجه حرارت بالا باشد هر روز غبار پاشی کنید ولی گلها از غبار پاشی مصون باشد. در زمستان غبار پاشی نکنید . به رطوبت متوسط ۵۰_۷۰ درصد نیاز دارد.
▪ خاک: خاک برگ ولوم یا خاک باغچه همراه کودهای حیوانی و گیاهی و طالب خاک قلیایی است .
▪ کوددهی: ۳ گرم در لیتر هر هفته در بهار و تابستان پس از اینکه اولین جوانه شروع به باز شدن نمود تغذیه نمایید.
▪ ازدیاد: ریشه دار کردن قلمه سبز و نیمه خشبی با طول ۸ _ ۱۰ سانتیمتر در مخلوطی از شن و پیت در اواخر بهار تا تابستان در حرارت ۱۵ _ ۱۸ درجه بذر در بهار در حرارت ۱۵ _ ۱۸ درجه سانتیگراد
▪ عوارض و درمان : برگها در زمستان میریزند به جهت آّبیاری بیش از اندازه و گیاه پژمرده در اثر سردی هوا است. ظاهر نشدن گلها در اثر ناکافی بودن نور است.
● نکته: گلدان مریض تا بهبودی کامل تعویض نکنید هر ساله در بهار گلدان را به علت نیاز آبیاری گیاه بزرگتر در نظر بگیرید . در اوایل بهار شاخه های خشک را کاملآ قطع کنید.