چرا باید عینک آفتابی زد؟

اشعه ماوراءبنفش نور خورشید علاوه بر پوست، می تواند به چشم ها صدمه بزند. نور شدید خورشید می تواند قرنیه و ملتحمه چشم را بسوزاند. قرارگیری طولانی مدت در برابر اشعه ماوراءبنفش …

اشعه ماوراءبنفش نور خورشید علاوه بر پوست، می تواند به چشم ها صدمه بزند. نور شدید خورشید می تواند قرنیه و ملتحمه چشم را بسوزاند. قرارگیری طولانی مدت در برابر اشعه ماوراءبنفش در برخی بیماری های چشمی، به خصوص آب مروارید(کاتاراکست) و تحلیل رفتن لکه زرد شبکیه چشم(حساس ترین بخش شبکیه) در سنین بالا نقش دارد.
بهترین راه برای محافظت چشم ها در برابر نور خورشید، استفاده از عینک های آفتابی است که برای محافظت چشم از اشعه ماوراءبنفش طراحی شده اند.
عینک های آفتابی گران قیمت لزوماً کارآمدتر نیستند. باید به دنبال عینکی باشید که ۹۰تا۱۰۰درصد اشعه ماوراءبنفش نوع(UVBوUVA)BوA را جذب کند. عینک های آفتابی برای مؤثرتر بودن، باید کاملاً به صورتتان بچسبد یا فریم آن لبه دار باشد تا نور از فاصله میان عینک و صورت به چشم نرسد.
علاوه بر عینک آفتابی، با رعایت نکات زیر می توانید به محافظت چشم از نور آفتاب کمک کنید:
▪ از کلاه های با لبه پهن استفاده کنید. این کار از رسیدن نور خورشید از بالای سر به صورت ممانعت می کند.
▪ هرگز (حتی اگر عینک آفتابی به چشم دارید) مستقیماً به آ فتاب خیره نشوید، زیرا چنین کاری باعث صدمه دائمی به چشم هایتان می شود.
▪ اگر داروهایی مانند تتراسیکلین یا آلوپورینول مصرف می کنید که حساسیت چشم را به نور افزایش می دهند، حتماً از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.
▪ اگر دچار بیماری چشمی مانند تحلیل رفتن لکه زرد شبکیه(دژنراسیون ماکولا) باشید، اشعه ماوراءبنفش می تواند به شما آسیب بیشتری بزند. در این صورت، هرگاه که از خانه بیرون می روید- حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد- از چشم هایتان با عینک و کلاه محافظت کنید.