نوآوری‌های جالب در دنیای بانکداری الکترونیک

استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه‌های مختلف بانکداری و به ویژه بانکداری الکترونیک در سراسر جهان به اندازه‌ای شتاب گرفته که هر روز شاهد دستاوردهای جدیدی در این زمینه هستیم. …

استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه‌های مختلف بانکداری و به ویژه بانکداری الکترونیک در سراسر جهان به اندازه‌ای شتاب گرفته که هر روز شاهد دستاوردهای جدیدی در این زمینه هستیم. اطلاعات جمع‌آوری شده و بررسی‌های متنوع موسسات مالی و اعتباری حاکی از دو گرایش عمده در میان بانک‌های جهان برای ارایه خدمات بانکداری الکترونیک است. یکی از این دو گرایش برآوردن نیازهای مختلف مشتریان با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و دیگری استفاده از روش‌های مدرن برای غلبه بر قوانین جدید بانکی است که در هر دو مورد از طریق نوآوری و اختراع راه‌حل‌ها، مجاری و بازارهای جدید موفقیت‌های قابل توجهی به دست آمده است. در ادامه به نمونه‌هایی از این نوآوری‌ها که نتایج چشمگیر و قابل‌توجهی نیز به همراه آورده است، می‌پردازیم.
● یک پروژه سبز: بانک "کاجا مادرید" یک پروژه برای داخل بانک تعریف و اجرا کرد تا میزان استفاده از کاغذ را به صفر برساند. این پروژه "زیرو پی‌پر" (Zero Paper) نامیده شد و ۱۳ هزار کارمند در ۲ هزار شعبه را در سراسر اسپانیا دربر می‌گرفت. آمار نشان می‌دهد که در اثر اجرای این طرح بیش از ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف کاغذ به وجود آمد که ۲۱ میلیون یورو (معادل ۲۴ میلیارد تومان) ارزش داشت. بد نیست بدانید که این مقدار کاغذ از ۱۲ هزار درخت بزرگ به دست می‌آید. امروزه بسیاری از بانک‌ها طرح‌های مشابه دیگری را برای حذف کاغذ از چرخه کاری خود به اجرا گذاشته‌اند که نتیجه مهم آن حفظ محیط‌زیست است.
● انتقال حواله با موبایل: یکی از بزرگ‌ترین ابتکارهایی که در اواخر سال ۲۰۰۶ توسط شرکت "ودافون" و بانک آمریکایی "سیتی" به اجرا درآمد، راه‌اندازی خدمات ارسال حواله یا انتقال پول توسط موبایل بود. این روش به نصب نرم‌افزار اضافه روی تلفن همراه و افتتاح یک حساب بانکی مجزا احتیاج ندارد. در این روش فقط از پیام کوتاه استفاده می‌‌شود و به بعضی از مردم فقیر جهان امکان می‌دهد که به راحتی به یکدیگر پول منتقل کنند. انتقال پول توسط کارگران مهاجر خارجی به کشورهای خود منبع درآمد مهمی برای بسیاری از کشورهای جهان است که میزان حواله پول را به ۲۶۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ رسانده است. با ابتکار شرکت "ودافون" و بانک "سیتی" می‌توان از یک روش دیگر برای پرداخت‌های الکترونیکی استفاده کرد. بدیهی است که ابداع این روش طیف گسترده‌ای از کارگران فقیر و نه‌چندان آشنا با فناوری را به جمع کاربران سرویس‌های بانکداری الکترونیک اضافه می‌کند. این در حالی است که تا پیش از این افراد مذکور هیچ انگیزه و تمایلی به استفاده از این خدمات و سرویس‌ها نداشتند.
● بازگشت خلاقانه سرمایه: بانک C.I.M.B در سال ۲۰۰۵ از یک روش خلاقانه برای افزایش تعداد مشتریان خود استفاده کرد و شرکای تجاری و همکاران خود در مالزی را در زمینه ارایه خدمات با استفاده از خودپرداز، ودیعه‌گذاری و واگذاری چک تحت پروژه‌ای به نام "استار مانیتورینگ" به صورت الکترونیک تحت یک مدیریت یکپارچه درآورد. در نتیجه این کار خودپردازها بیشتر کار کردند و کمتر خراب شدند و مشکلات ناچیزی پیدا کردند. زمان متوسط خرابی هر ATM نیز ۵/۱ ساعت به ۱۵ دقیقه کاهش و بازدهی آن‌ها ۱۹ درصد افزایش یافت. همچنین زمان خرابی ۲۵ درصد کمتر شد، هزینه نگهداری این دستگاه‌ها ۸ درصد کاهش، حجم پول‌دهی ۱۵ درصد افزایش یافت و نسبت نیروی انسانی برای نگهداری خودپردازها از یک نفر برای ۷۴ خودپرداز به یک نفر برای ۹۲ خودپرداز رسید. نتیجه این امر صرفه‌جویی کلان مالی و افزایش سود تجاری بود.
● بهبود ارتباطات در بازار سرمایه: پروژه "ارتباطات مالی" به وسیله "شبکه‌های مجازی خصوصی" و بر بستر اینترنت از جمله پروژه‌هایی است که با هدف تسهیل خدمات بانکداری الکترونیک شکل گرفت. در این پروژه، تجارت الکترونیکی از طریق شبکه اترنت انجام و عملیات مالی به صورت آنی انجام می‌شود. هم‌اکنون ده‌ها شرکت مالی بزرگ از این پروژه بهره می‌برند و قرارداد نگهداری این شبکه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که کارکرد همیشگی سامانه در آن‌ها تضمین شده و تاخیر در حد کمتر از ۵ هزارم ثانیه و بی‌ثباتی سیگنالی در حد کمتر از ۲۵۰ میلیونیم ثانیه پذیرفته است. وقت برای تاجران طلاست و ممکن است یک میلی‌ثانیه برای آنان چند میلیون دلار ارزش داشته باشد. در دنیایی که ماشین‌ها عمل خرید و فروش را انجام می‌دهند و ماشین‌ها هستند که تصمیم به خرید می‌گیرند، اگر بتوانید سریع‌تر تصمیم بگیرید، می‌توانید سریع‌تر خرید کنید. این پروژه ارتباطی قوی بین سازمان‌های تجاری از قبیل بورس نیویورک، نزدک و مانند آن‌ها روی اینترنت برقرار می‌کند و به خصوص مورد استقبال بورس‌بازان قرار گرفته است.