انتخاب طبیعی که به مرگ زودرس منجر می شود

● نگاهی به دلایل فیزیولوژیک تمایل برخی افراد به سیگار پاسخ دادن به این پرسش که چرا افراد سیگار دود می کنند، منطقاً ساده است. گیاه توتون حاوی ماده یی شیمیایی به نام نیکوتین است …

● نگاهی به دلایل فیزیولوژیک تمایل برخی افراد به سیگار
پاسخ دادن به این پرسش که چرا افراد سیگار دود می کنند، منطقاً ساده است. گیاه توتون حاوی ماده یی شیمیایی به نام نیکوتین است که به گیرنده های مولکولی خاصی در غشاهای خارجی گروهی از سلول های عصبی جانوری اتصال می یابد. نیکوتین پس از اتصال به این گیرنده ها، این سلول ها را به شکلی غیر از روال عادی شان تحریک می کند. اگر جانوری که نیکوتین وارد بدنش شده است یک حشره باشد، نتیجه حاصله مرگبار است. که البته از دیدگاه حفاظت گیاه توتون در مقابل حشرات مطلوب به حساب می آید. اما اگر موجودی که نیکوتین را مصرف می کند انسان دارای حجم بدنی بسیار بزرگ تر باشد، مقدار اندک نیکوتین احساس خوشایندی در او به وجود می آورد (هر چند حتی در مورد انسان نیز مقدار کافی از نیکوتین می تواند کشنده باشد).
اما نیکوتین یک اثر ثانوی هم به وجود می آورد. نیکوتین تغییراتی نیمه دائمی در نحوه ارتباط سلول های عصبی با یکدیگر ایجاد می کند. نتیجه آن است که این سلول های عصبی بدون وجود نیکوتین کار خود را به درستی انجام نمی دهند و صاحبان این سلول های عصبی، یعنی انسان هایی که سیگار می کشند، به تدریج به نیکوتین واردشده به بدن شان معتاد می شوند. به نظر می رسد اینکه افراد پس از چه مدت یا چه مقدار سیگار کشیدن به آن معتاد شوند، از شخصی به شخص دیگر فرق می کند و دلیل آن تا به حال کاملاً روشن نشده است. اما اخیراً «هیده توشی ناکامورا» از «بیمارستان شرکت برق توکیو» در ژاپن و همکارانش توانسته اند تا حدی این مساله را توضیح دهند. آنها در مقاله یی که در Europeam Respiratory Journal به چاپ رسانده اند، اعتقاد دارند تعداد پاکت های سیگاری که یک فرد سیگاری می کشد، بستگی به این دارد که چه گونه یی از یک آنزیم خاص را در بدنش دارد و به عبارت دیگر مساله به ژن های او مربوط است. این آنزیم اسم ساده یی دارد؛ CYP۲A۶.
CYP۲A۶ جزء خانواده یی از آنزیم های سم زدایی کننده است که با نام «سیتوکروم P۴۵۰» شناخته می شوند و یکی از وظایف شان این است که نیکوتین را به مواد شیمیایی کمترآسیب رسانی به نام «کوتینین» تبدیل کنند که بعداً می توانند دفع شوند. اما ژنی که آنزیم CYP۲A۶ را رمزبندی می کند به سه شکل مختلف وجود دارد که هر یک از آنها شکل متفاوتی از آنزیم را ایجاد می کنند و مهم تر اینکه برخی افراد اصولاً فاقد این ژن هستند.
دکتر «ناکامورا» و همکارانش ۲۰۰ فرد سیگاری با مصرف مداوم سیگار را که بالای ۵۰ سال داشتند، مورد بررسی قرار دادند تا ببینند آیا گونه های مختلف CYP۲A۶ در این افراد با عادات سیگار کشیدن شان ارتباط دارد یا نه. چنین ارتباطی وجود داشت. آنهایی که دارای دو نسخه از شایع ترین شکل این ژن بودند (هر نسخه از ژن از یکی از والدین به ارث می رسد) بیش از همه سیگار می کشیدند. آن افرادی که نادرترین شکل های این ژن را داشتند، سیگار کمتری می کشیدند و آنهایی که به کلی فاقد این آنزیم بودند، کمتر از همه سیگار دود می کردند. این وضعیت متناقض ناشی از آن است که شایع ترین شکل این آنزیم موثرترین آنها در سم زدایی از نیکوتین هم هست و در غیاب CYP۲A۶ نیکوتین باید از راه های آنزیمی دارای سرعت و کارایی کمتر سم زدایی شود. بنابراین در افراد دارای آنزیم های کارآمد، نیکوتین به سرعت تجزیه می شود و در نتیجه آنها به زودی نیاز به کشیدن سیگار دیگری را حس می کنند. اما در صورتی که اشکال کمتر موثر این آنزیم را داشته باشید، با مقدار کمتری سیگار می توانید سطح نیکوتین را در بدن تان حفظ کنید. به این ترتیب آنچه را که انتخاب طبیعی به عنوان صفتی مفیدتر تشخیص داده شده، ممکن است نهایتاً باعث مرگ سریع تر شما شود.
ترجمه؛ مینو دست بلارکی