نبرد رستم با فرزند سهراب

نام سهراب و رستم را همه شنیده اند اما از فرزند سهراب کمتر گفته شده است. برزو فرزند این پهلوان است که خود حماسه یی آفریده و موضوع سروده های شاعران پارسی گوی شده است. برزونامه سروده …

نام سهراب و رستم را همه شنیده اند اما از فرزند سهراب کمتر گفته شده است. برزو فرزند این پهلوان است که خود حماسه یی آفریده و موضوع سروده های شاعران پارسی گوی شده است. برزونامه سروده شمس الدین محمدکوسج شاعر سده هشتم شرح این حماسه است. این کتاب منظومه حماسی است درباره جنگ ها و هنرنمایی های برزو که به سبک شاهنامه سروده شده است.
این کتاب که متن اصلی برزونامه را در خود دارد، دارای مقدمه یی است درباره تاریخچه تدوین حماسه های ملی ایران که به بررسی شاهنامه های مختلف پرداخته است. در این بخش به شاهنامه مسعودی، شاهنامه بلخی، شاهنامه ابومنصوری و شاهنامه فردوسی اشاره شده است. در ادامه به تاریخ کتاب برزونامه پرداخته شده و دیدگاه خاورشناسان و شعرشناسان درباره این اثر نقل شده است. همچنین درباره داستان حماسی متن برزونامه و اصالت و قدمت آن و مقایسه آن با داستان رستم و سهراب مطالبی ارائه شده است. به نقل این کتاب سهراب ۱۴ سال داشته است که به فکر جنگ با ایرانیان می افتد. به سنگان می رود تا از آنجا اسبی برگزیند. در هنگام سان دیدن از اسبان خود به دختری زیباروی برمی خورد و شیفته او می شود. سرانجام با او ازدواج می کند و درباره فرزند آینده شان مسائلی را به همسرش بازگو می کند و سپس به قصد عزیمت به ایران از آنجا بیرون می آید.
شهرو همسر سهراب پس از چندی برزو را به دنیا می آورد و فرزند را در خانه پدری خود بزرگ می کند. زمانی که خبر مرگ سهراب را می شنود سخت نگران جان فرزند می شود که نکند به سرنوشت پدر دچار شود.
برزو بزرگ می شود و در جوانی به کشاورزی مشغول می شود. قد و قامتی می یابد و زور و بازویی به هم می زند. چنان که روزی افراسیاب در حال گشت و گذار او را درمزرعه می بیند و فرامی خواند. از او می خواهد به ایران برود و با رستم نبرد کند. شهرو که نگران جان فرزند است او را از این کار باز می دارد اما افراسیاب با پیشنهادات مالی که به برزو می دهد سرانجام موفق می شود رضایت وی را برای این ماموریت جلب کند.
برزو با سپاهی بزرگ به ایران می آید و جنگی سخت میان طرفین درمی گیرد که با شکست ایرانیان خاتمه می یابد. نبردهای دیگری میان این دو سپاه رخ می دهد و سرانجام پای رستم به میان می آید. رستم که سهراب را روزگاری ندانسته کشته است با فرزند او روبه رو می شود. صحنه های نبرد میان این دو پهلوان و فراز و فرودهای آن به زبان شعر حماسی ترسیم شده است که خواننده را سخت مجذوب می کند.
رستم که پس از زخم برداشتن سهراب از نسب او مطلع شده بود و سخت از کرده خود پشیمان شد اما دیگر سودی نداشت، این بار در نبرد با برزو نوه ناشناخته خود می رود که بار دیگر فاجعه یی بیافریند ولی با دخالت شهرو مادر برزو این بار سرنوشت دیگری رقم می خورد و...