پــرتـال؛ محلی برای ارائه متمرکز اطلاعات

پرتال در معنای لغوی به معانی باب، سردر و دروازه است. اما در دنیای گسترده اینترنت به همان معنی اما با کمی‌تفاوت به کار برده می‌شود. سایتی را می‌توان پرتال نامید که بتواند اطلاعات …

پرتال در معنای لغوی به معانی باب، سردر و دروازه است. اما در دنیای گسترده اینترنت به همان معنی اما با کمی‌تفاوت به کار برده می‌شود.
سایتی را می‌توان پرتال نامید که بتواند اطلاعات و امکانات زیادی در اختیار کاربر بگذارد تا نیاز‌های کاربر برطرف شود. این اطلاعات ممکن است شامل هر چیزی شوند به عنوان مثال کاریابی، معرفی سایت‌های دیگر، اخبار، خدمات دهی از جمله ایمیل، اطلاعات معاملات بورسی و غیره. نمونه این یک سایت که می‌توان آن را پرتال نامید سایت Yahoo! است.
پرتال اصلی سازمان محلی برای ارائه متمرکز اطلاعات سازمان، کنترل مرکزی زیرسایت‌ها و در عین‌حال آرشیوی جهت دسترسی یکپارچه و مجتمع به اطلاعاتی از قبیل آرشیو اخبار و سایر مستندات است. قوانین اطلاع‌رسانی و حوزه عملکرد کاربران و مسئولین پرتال‌ها و همچنین ارتباطات میان آن‌ها، از طریق پرتال مرکزی قابل تعریف و کنترل است.
معمولا مدیر پرتال می‌تواند سایت‌های زیر مجموعه را بسته به امکانات و تنظیمات موردنظر تولید نموده و در مواقع لزوم ساختار آنها را گسترش دهد. این سایت‌ها که می‌توانند توسط مسئولین مربوطه به‌صورت مستقل نگهداری، به‌روزرسانی و مدیریت ‌شوند، دارای یکپارچگی مرکزی اطلاعات و نظام واحد کاربری هستند.
این پرتال‌ها با تعاریفی که از قوانین و اهداف سازمان و زیرمجموعه‌های آن استخراج می‌گردد، با هم در تعامل اطلاعاتی بوده و مستقیماً و یا به‌صورت گروهی با پرتال مرکزی و پرتال واحدهای هم‌عرض در ارتباط هستند. با استفاده از امکانات اکثر پرتال‌ها می‌توان در کنار حفظ استقلال کاری هر پرتال، با در نظر گرفتن پیوستگی اطلاعاتی، پرتال‌های متعددی را راه‌اندازی نموده و در اختیار مخاطبین قرار داد.
مولد پرتال با هدف ارائه بستری مناسب و کارآمد برای تعاملات یک سازمان با مخاطبین حقیقی و حقوقی طراحی و ارائه می‌شود. این مجموعه‌ها نگاه نوینی به مدیریت جامع اطلاعات تولید شده در سطح سازمان داشته و درگاهی مناسب جهت انجام تعاملات اداری با مخاطبین است.
اما سایتی مانند یاهو را پرتال وب گویند، ولی نوع دیگری از پرتال داریم به نام پرتال محدود شده. این گونه سایت‌ها تمامی‌نیاز‌های کاربر را در مورد یک موضوع خاص بر آورده می‌کنند. به عنوان مثال middleware تمامی‌نیاز‌های کاربران را در زمینه سخت افزاری برطرف نموده و راهنمای کاملی است برای تمامی‌موضوعات مرتبط با این حوزه و تمامی‌شرکت‌های تولیدکننده را تحت پوشش قرار می‌دهد.