چشمه‌های شفابخش رها شده در نابسامانی

آذربایجان شرقی به لحاظ شرایط اقلیمی، ساختار زمین شناختی، تنوع گیاهی و جانوری، دره‌ها و جنگل‌های بکر، مناطق ییلاقی، سواحل زیبا با ویژگی درمانی و تفریحی، آب‌های گرم و معدنی …

آذربایجان شرقی به لحاظ شرایط اقلیمی، ساختار زمین شناختی، تنوع گیاهی و جانوری، دره‌ها و جنگل‌های بکر، مناطق ییلاقی، سواحل زیبا با ویژگی درمانی و تفریحی، آب‌های گرم و معدنی و ... شرایط ممتازی را در زمینه جذب گردشگر داراست و در این میان آب‌های گرم و معدنی استان به عنوان یکی از پتانسیل‌های ارزشمند گردشگری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
چنانچه بتوانیم این چشمه‌های آب گرم را شناسایی و احیا کنیم، سالانه شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در این مناطق خواهیم بود.
آذربایجان شرقی از کانون‌های مهم آب‌های گرم و معدنی محسوب شده و دهها چشمه آبگرم و معدنی در سراسر استان می‌جوشد. اغلب این چشمه‌ها در دامنه ارتفاعات سربه فلک کشیده‌ای چون سهند، سبلان، بزقوش و ... جاری است.
و اما چشمه‌های معدنی بستان‌آباد به خاطر قرار گرفتن در جاده تهران تبریز از شهرت فراوانی برخوردار بوده و هر ساله خیل کثیری از گردشگران منطقه از این چشمه استفاده می‌کنند. این چشمه آبگرم در ۵۰۰ متری بستان آباد قرار گرفته و آب آن از نوع آب‌های کلروبیکربناته کلسیک گازدار است و از ویژگی درمانی و شفابخشی برخوردار است.
چشمه تاپ تاپان و چشمه قیزیل داغ در آذرشهر از نوع آب‌های معدنی بیکربنات کلسیک و گازدار در بین دوستداران طبیعت درمانی، نامی ‌آشناست.
شهرستان سراب نیز از دیرباز به دلیل دارا بودن آب‌های گرم و معدنی دارای شهرت و اعتبار بوده و از چشمه‌های آن می‌توان به چشمه‌های آبگرم اسب فروشان، آبگرم الله حق در دامنه کوه بزقوش در یک کیلومتری چشمه اسب فروشان، چشمه معدنی آبرس شالقون، آبگرم اردها، آبگرم جلده باخان و آبگرم نرمیق اشاره کرد.
منطقه ارسباران نیز علاوه بر طبیعت بکر و بی‌بدیل، دارای چشمه‌های آبگرم و معدنی است که از میان آنها می‌توان آبگرم یل سوئی، قلعه کندی را در ۴۵ کیلومتری کلیبر، نام برد.
از دیگر چشمه‌های استان، ورجوی، گشایش و ایستی بولاغ در مراغه، چشمه کانی آب معدنی قره پالچیق و ساری سو در مرند، آب‌های معدنی شورسو در عجب‌شیر و ساری سو در روستای گنبد، چشمه آبگرم ایستی سو و گوگدرق در میانه و آب گرم ایستی سو و منیشگه در قره آغاج، آب معدنی کندوان و چشمه ایستی سوی لیقوان است.
باتوجه به این که اکثر آب‌های گرم و معدنی استان از لحاظ کیفیت و ترکیب املاح معدنی از خاصیت و ویژگی درمانی ممتازی برخوردارند اما اغلب آنها مورد بی‌توجهی و بی‌مهری برنامه‌ریزان قرار گرفته یا به حال خود رها شده اند.
به گفته کارشناسان امروزه در اغلب کشورهای دنیا از وجود چشمه‌های آب گرم برای جذب توریست‌های آب درمانی بهره می‌برند اما این امر در کشور ما و بخصوص استان آذربایجان شرقی هنوز جا نیفتاده و مسوولان به این فکر نیستند که می‌توان از این امکانات طبیعی در جذب توریست داخلی و خارجی استفاده کرد.

تبریز - سعیده دلال علیپور