۲۸ اکتبر ۱۶۲۷ ـ سالگرد درگذشت جهانگیر امپراتور فارسی نویس هند - آغاز فعالیت انگلیس ها در هندوستان

جهانگیرشاه امپراتور گورکانی هند ۲۸ اکتبر ۱۶۲۷ در ۵۸ سالگی درگذشت. وی پسر اکبر شاه بود. جهانگیر بود که به کمپانی هند شرقی اجازه فعالیت بازرگانی در بنادر شرقی هند را داده و ندانسته …

جهانگیرشاه امپراتور گورکانی هند ۲۸ اکتبر ۱۶۲۷ در ۵۸ سالگی درگذشت. وی پسر اکبر شاه بود. جهانگیر بود که به کمپانی هند شرقی اجازه فعالیت بازرگانی در بنادر شرقی هند را داده و ندانسته دروازه ورود به هند را بروی استعمارگران انگلیسی گشوده بود.
به نوشته مورخان، «مهرنسا» همسر ایرانی او (زاده ایران خاوری - افغانستان امروز) که مشاور ارشد شوهر در امور سیاسی بود جهانگیر شاه را از دادن هرگونه اجازه به اروپائیان منع کرده بود و گفته بود که همه اروپاییان از قماش پرتغالی ها هستند که «گوا» را تصرف کرده اند و بیرون نمی روند. جهانگیر شاه که مردی کمرو بود با وجود اصرار «مهرنسا» حاضر به پس گرفتن قول خود به انگلیسی ها که برایش یک هدیه زیبا آورده بودند نشد.
جهانگیر شاه که در عین حال یک نویسنده ماهر بود کتابی به زبان فارسی نوشته که قرن گذشته به چاپ رسیده است. در آن زمان، «فارسی» زبان رسمی و اداری هندوستان بود. جهانگیر شاه در لاهور مدفون است و پس از وی، پسرش «شاه جهان» امپراتور هند شد.