چاقی کودکان و عادات تغذیه‌ای والدین

چاقی در کودکان ژنتیکی نیست بلکه گفته می‌شود کودکان عادات تغذیه‌ای را از والدین خود فرا می‌گیرند. طبق مطالعات انجام گرفته کودکان حدود دو ساله به غذاهای والدین توجه کرده و در …

چاقی در کودکان ژنتیکی نیست بلکه گفته می‌شود کودکان عادات تغذیه‌ای را از والدین خود فرا می‌گیرند. طبق مطالعات انجام گرفته کودکان حدود دو ساله به غذاهای والدین توجه کرده و در انتخاب غذای خود از آنها تقلید می‌کنند.
در یک آزمایش، محققان به بررسی ۱۲۰ کودک در رده سنی بین دو تا شش سال پرداخته و از آنها خواستند تا در یک بازی خرید شرکت کنند. در این بازی کودکان باید از بین ۱۳۳ نوع ماده‌غذایی حاوی میوه، سبزی، نان، شیر، آب‌نبات، چیپس، نوشابه، دسر، شیرینی و غلات کامل، به خرید می‌پرداختند. علاوه بر این والدین آنها نیز به پرسشنامه‌ای حاوی سؤالاتی راجع به میزان خرید از هر ماده غذایی و این‌که آیا کودک را هنگام خرید همراه می‌برند (همراه بردن کودک هنگام خرید) پاسخ دادند. نتایج این تحقیق نشان داد انتخاب موادغذایی در کودکان شبیه انتخاب موادغذایی توسط والدین آنهاست و هرچه سبد خرید والدین سالم‌تر باشد، انتخاب کودک نیز سالم‌تر خواهد بود.
انتخاب غذا و ترجیحات غذایی در کودکان تا قبل از سن پیش‌دبستان شکل می‌گیرد و آنها حتی از سنین کم نیز به غذای والدین خود توجه دارند.
محققان توصیه می‌کنند تا والدین خرید را به تجربه‌ای آموزنده برای کودکان تبدیل کنند و هنگام خرید مزایای مصرف غذاهای سالم را نسبت به تنقلات به او گوشزد کنند زیرا کودکان امروزی بطور غیرارادی فراگرفته‌اند که همیشه مصرف موادغذایی شیرین، پرچرب و شور را به غذاهای سالم ترجیح دهند.
نتایج این مطالعه نیز نشان داد کودکان ترکیبی برابر از غذاهای سالم و مضر را انتخاب کرده بودند، در حالی که تنها نزدیک به ۳۰ درصد آنها بیشتر به غذاهای سالم روآورده بودند.