چاقی زجرآور

تنظیم وزن عبارت است از ایجاد موازنه بین دریافت انرژی و مصرف آن. هر فردی با توجه به جنس، سن، متابولیک بدن و سطح فعالیت روزانه خود به میزان معینی از انرژی در هر شبانه‌روز نیاز دارد …

تنظیم وزن عبارت است از ایجاد موازنه بین دریافت انرژی و مصرف آن. هر فردی با توجه به جنس، سن، متابولیک بدن و سطح فعالیت روزانه خود به میزان معینی از انرژی در هر شبانه‌روز نیاز دارد که اگر کمتر از نیاز خود انرژی دریافت کند به سمت کاهش وزن می‌رود و اگر برعکس انرژی مازاد نیاز روزانه خود مصرف کند، بدن آن انرژی را به شکل چربی ذخیره می‌کند و اضافه وزن و چاقی حادث می‌شود. البته عوامل دیگری چون ژنتیک، هورمون‌ها و دیگر مسائل در این روند نقش دارند. مثلا حتی ساختمان بدن با وزن ارتباط دارد. افرادی که بدن لاغر، زاویه‌دار یا اصطلاحا اکتومورف دارند بندرت چاق می‌شوند؛ در حالی که اشخاصی که بدن گرد یا اندومورف دارند احتمال افزایش وزن زیادی دارند. بدن‌های عضلانی و ورزشکاری یا مزومورف در حد وسط قرار دارند.
پس بهتر است در مصرف مواد غذایی روزانه دقت شود و کالری روزانه مصرفی بیش از نیاز نباشد. برای این کار باید به برچسب مواد غذایی دقیق شویم و موادی که کالری کمتری دارند، مصرف کنیم.
افزایش وزن با خطرات روحی روانی خاصی نیز همراه است که در دوران کودکی و نوجوانی و در کوتاه مدت بیشتر به چشم می‌آیند. مورد آزار قرار گرفتن، پذیرفته نشدن در گروه‌های ورزشی، مشکل در تهیه لباس و محدود شدن زندگی اجتماعی برای بسیاری از افراد زجرآور است.
عوامل منجر به عدم تعادل دریافت کالری زیاد هستند که به برخی دلایل احتمالی دریافت زیاد کالری اشاره می‌کنیم؛
۱)‌ الگوهای خانوادگی: مصرف غذاهای پرکالری
۲)‌ اشتهای زیاد: علاقه به خوردن، علاقه به مصرف غذاهای پرکالری و عدم علاقه به میوه و سبزی
۳)‌ جهل نسبت به مقدار کالری غذاها
۴)‌ نخوردن صبحانه و ریزه‌خواری در طول روز
۵)‌ الگوی زندگی (شغل کم‌تحرک یا بیکاری، سواره به کار یا مدرسه رفتن، ورزش کم، خواب زیاد)‌
۶)‌ گریز از احساسات، خوردن برای فائق آمدن بر نگرانی، ملالت، تنهایی و اندوه
۷)‌ اغلب در رستوران‌ها و فست‌فود‌ها غذا خوردن
۸)‌ کاهش متابولیسم با افزایش سن اما دریافت غذایی را کم نکردن و فعالیت را افزایش ندادن
۹)‌ تحت تاثیر فشارهای تبلیغاتی برای مصرف غذاهای پرکالری قرار گرفتن و...

محمدعلی پازوکی‌مهر
کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی


نظرات خوانندگان (۰ نظر)