موسسه تحقیقات شیلات ایران در یك نگاه

● تاریخچه یكی از راهكارهایی كه می تواند در جهت توسعه اقتصادی كشور نقش اساسی داشته باشد ارتقای كمی و كیفی محصولات كشاورزی و زیربخش های آن مانند شیلات است. صنعت شیلات در شمال …

● تاریخچه
یكی از راهكارهایی كه می تواند در جهت توسعه اقتصادی كشور نقش اساسی داشته باشد ارتقای كمی و كیفی محصولات كشاورزی و زیربخش های آن مانند شیلات است. صنعت شیلات در شمال كشور دارای سابقه ای ۸۰ساله بوده و براساس منابع موجود به سال های ۱۲۹۶ و ۱۲۹۷ بازمی گردد - اولین لابراتوار ماهی شناسی ایران در بندرانزلی تاسیس شد.
با توسعه فعالیت های شیلاتی در سال ،۱۳۴۵ ایستگاه ماهی شناسی جایگزین لابراتوار ماهی شناسی شد و سپس در سال ۱۳۵۰ سازمان تحقیقات شیلات ایران در بندرانزلی راه اندازی شد. پس از آن در سال ۱۳۶۶ مركز تحقیقات شیلاتی استان مازندران و به دنبال آن در سال ۱۳۷۴ انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری در رشت و در سال ۱۳۷۹ مركز تحقیقات شیلاتی گلستان در حاشیه دریای خزر بنا شد.
سابقه تحقیقات شیلات در جنوب كشور به سال ۱۳۱۵ بازمی گردد، هنگامی كه اولین اقدام درخصوص شناسایی ماهیان آب های خلیج فارس و دریای عمان توسط گروهی ماهی شناس به سرپرستی دكتر «بلگواد» دانماركی صورت گرفت و در پی آن فعالیت طرح منطقه ای فائو كه هدف آن ارزیابی ذخایر آبزیان در خلیج فارس بود انجام شد و در سال ۱۳۵۳ موسسه تحقیقات علمی- فنی ماهیگیری دریایی شیلات جنوب كشور تاسیس شد و موسسه مزبور در سال ۱۳۵۶ اولین مركز تحقیقات شیلاتی را در بندر بوشهر راه اندازی كرد.
در همان سال مركز تحقیقات شیلاتی دریای عمان در استان هرمزگان و در سال های ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ كلیه فعالیت های فوق در شمال و جنوب كشور در قالب سازمان تحقیقات و آموزش شیلات ایران درآمد و در سال ۱۳۷۴ نام سازمان تحقیقات و آموزش شیلات ایران با حفظ وظایف محوله به موسسه تحقیقات و آموزش شیلات ایران تغییر داده شد و در سال ۱۳۷۷ برابر سیاست های اجرایی آن زمان فعالیت های آموزشی موسسه به شركت سهامی شیلات ایران محول شد و موسسه تحقیقات شیلات ایران با عنوان فعلی عهده دار رسالت تحقیق روی آب های تحت حاكمیت جمهوری اسلامی ایران شد. با تصویب اساسنامه موسسه تحقیقات شیلات ایران در سال ۱۳۸۱ توسط شورای عالی گسترش مراكز تحقیقات و آموزش كشور، موسسه مزبور به عنوان یكی از موسسات وابسته به سازمان تحقیقات و آموزش كشاورزی هم اكنون در حال فعالیت است.