اسفناج

شناخت مواد غذایی مؤثر در سلامت مغز و تقویت حافظه در فرآیند یادگیری و افزایش عملکرد ذهن دانش‌آموزان و سایر افراد خانواده مؤثر بوده و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر …

شناخت مواد غذایی مؤثر در سلامت مغز و تقویت حافظه در فرآیند یادگیری و افزایش عملکرد ذهن دانش‌آموزان و سایر افراد خانواده مؤثر بوده و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و... پیشگیری خواهد کرد.
از این شماره و در این ستون این مواد معرفی خواهد شد.
اسفناج از جمله مواد غذایی مفید به منظور پیشگیری از ابتلا به اختلالات شناختی و کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن به شمار می‌رود. مطابق با تحقیقات انجام شده، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی با تأثیرگذاری در رشد و تکامل مغزی در نوزادان و کودکان به افزایش هوش آنها کمک کرده و سبب ارتقای کسب مهارت‌های آموزشی و یادگیری در کودکان می‌شود. این ماده غذایی منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین، اسید فولیک، پتاسیم، ویتامین ای، منیزیم و کلسیم به شمار رفته و قرار دادن آن در وعده‌های غذایی سبب کاهش وقوع اختلال در سیستم مغز می‌شود.
مصرف اسفناج حداقل سه وعده در هفته، روند پیری مغز را به تأخیر انداخته و از تشکیل رادیکال‌های آزاد آسیب‌ رسان به سلول‌های مغزی پیشگیری می‌کند.
کاهش احتمال خطر ابتلا به سکته مغزی و ابتلا به آلزایمر، از دیگر فواید این ماده غذایی محسوب می‌شود. محققان مصرف اسفناج با روغن زیتون را عامل مؤثری در جذب ویتامین «ای» می‌دانند.