۳۰ سپتامبر ۱۵۱۹ ـ اندوه شاه اسماعیل صفوی از تصرف بحرین به دست پرتغالی ها و تصمیمی را که به اجرا درآورد

شاه اسماعیل صفوی که پس از گذشت پنج سال هنوز در اندوه شکست چالدران بود سی ام سپتامبر ۱۵۱۹ از تصرف بحرین توسط پرتغالی ها آگاه شد، و این خبر ناگوار براندوه او افزود، زیرا به سبب …

شاه اسماعیل صفوی که پس از گذشت پنج سال هنوز در اندوه شکست چالدران بود سی ام سپتامبر ۱۵۱۹ از تصرف بحرین توسط پرتغالی ها آگاه شد، و این خبر ناگوار براندوه او افزود، زیرا به سبب نداشتن نیروی دریایی و اسلحه آتشین نمی توانست کاری انجام دهد.
وی همان روز (سی ام سپتامبر ۱۵۱۹) پس از آزمایش خوشنویسان داوطلب کار در دفتر اختصاصی و مردود کردن همه آنان، مقامات کشوری و لشکری را به مذاکره فوری برای رسیدگی به دست اندازی های مکرر پرتغالیها به جزایر ایران در خلیج فارس فراخواند. در این جلسه قرار شد که یک بودجه محرمانه در اختیار افراد محلی قرار داده شود که پرتغالی ها را در جزایر متصرفی راحت نگذارند تا بعدا راهی برای اخراج آنان به دست آید. شاه اسماعیل سپس عزم سفر نخجوان کرد.
شهاب مرواریدخوشنویس ویژه تحریر نامه های شاه اسماعیل نزدیک به سه سال پیش از این فوت شده بود و در این مدت؛ خوشنویس دیگری که بتواند نظر شاه را جلب کند تا جای او را در دفتر اختصاصی بگیرد یافت نشده بود، زیرا شاه اسماعیل شخصا از خوشنویسهای داوطلب امتحان بعمل می آورد.