روستای کندر بر گونه ی صمیمیت

بی‌گمان روستای کندر از زیباترین چشم اندازهای طبیعی و مناطق زایدالوصف، موقعیت‌های جغرافیایی و فرآیندی باستانی و تاریخی استان البرز به شمار می‌آید. این روستا به صورت قیفی …

بی‌گمان روستای کندر از زیباترین چشم اندازهای طبیعی و مناطق زایدالوصف، موقعیت‌های جغرافیایی و فرآیندی باستانی و تاریخی استان البرز به شمار می‌آید. این روستا به صورت قیفی شکل درزهدان کو‌ه‌های سر به فلک کشیده‌ای قرار گرفته که سکوت‌های آن خود به رنگ فریادهای بی‌بدیل تاریخ است. واژه کندر با توجه به تحقیق و تفحص گروه پژوهشکده موزه‌ی شهر کرج و با وجود اسناد و منابع معتبر به معنی کهنه در است.
نامی که از دو واژه‌ی کهنه و در تشکیل شده است و به معنی منطقه‌ای است که دارای درهای قدیمی و یا آثار گرانسنگ و با ارزش است. افزون بر این که بنابر تحقیق مورخان و صاحب نظران در حوزه‌ی تاریخ و باستان شناسی نام این روستا از درختی بنام کندر گرفته شده که این درخت دارای صمغ خاص خود بوده و آنچه که امروزه از نام این روستا ورد زبان‌ها و آثار مکتوب می‌باشد، مواردی است که ذکر آن رفت. با این تفاوت که این درخت یا مورادی شبیه به آن در حال حاضر در این روستا مشاهده نمی‌کنیم. این روستا دارای منابع طبیعی و آثار باستانی و البته جاذبه‌های آبی و اماکن مذهبی مد نظری نیز می‌باشد که هر کدام خود بیانگر اصالت و ماهیت تمدن نفیس و گرانبهای ایران را به نوبه خود به نمایش می‌گذارد.
به طوری که می‌توان به امام زاده طاهر در دل این روستا با قدمتی دیرینه اشاره نمود. دیگر مورد گونه های گیاهی این روستاست که هرکدام در جای خود هم می‌تواند مفید فایده باشد و هم این که از بعد دارویی و درمان امراض مختلف، محل نظر و مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر موارد مذکور روستای کندر دارای چند چشمه آب معدنی است که در شمال روستا قرار گرفته و این مهم می‌تواند درخور توجه و تأمل از حیث صنعت توریسم به شمار آید. کندر اگرچه فاصله‌ی زیادی را با شهرستان کرج ندارد ولی با التفات به بافت جغرافیایی و محیط طبیعی آن که شامل موالید چهارگانه( نباتات، جمادات، موجودات و انسان) می‌باشد و البته هر کدام از این موارد خود بیانگر ویژگی‌های بارز و منتج است اما مورد توجه بهداشت سلامت و امکانات رفاهی و اجتماعی و بالطبع معنوی به معنای اخص قرار نگرفته است. کندر از لحاظ طبیعی نیز دارای چشم اندازی زایدالوصف و جذاب است به گونه‌ای که دارای بافتی کوهستانی و آب و هوایی بسیار خوب ( معتدل کوهستانی) می‌باشد.
لذا با توجه به ویژگی‌های مهم و اساسی ای که در این روستا وجود دارد، مسلماً نشانگر این است که این روستا می‌تواند به سهم خود بخشی از فرهنگ و تمدن اصیل ایران را تصویر نماید. از طرفی نیز همین مهم خود سبب ایجاد مکانی خوب و با اهمیت در جهت رونق صنعت توریسم به شمار می‌آید( البته اگر در قالب حساب شده و صنعتی بدان توجه شود.) مهمتر این که علاوه بر مواردی که متذکر شدیم کندر دارای اشگفت معروفی به نام اشگفت چهل دختر(بی بی) بوده که خود حکایتی جالب توجه را بازگو می‌کند به نحوی که از نگاه معمرین روستا این مهم به صورت یک داستان واقعی قلمداد می‌شود.
داستانی که ابتدا دارای پیامی معنوی و اعتقادی است و در ثانی مردمان این روستا برآن باورند که بخش عمده‌ای از مشکلات اجتماعی آنها را بر اساس همین روایت داستانی مرتفع می‌نمایند. از جمله محاسن دیگر این روستا می‌توان به انواع پرندگانی اشاره داشت که در این روستا یافت می‌شود، پرندگانی به مانند مرغ کوهی که به اندازه یک بوقلمو بوده و از تخم و گوشت بسیار لذیذ و سودمندی نیز برخوردار است. دیگر ویژگی عمده، ویژگی طبیعی و بافت گیاهی روستاست که از پوشش گیاهی و باغات گیلاس فراوانی بهره می‌جوید و این مهم نیز در فصل بهار چشم‌اندازی بدیع و جلب توجه را به انظار عموم می‌رساند. حسن کلام این که توجه به بافت طبیعی و آثار تاریخی و جاذبه‌های آبی و البته باستانی و مذهبی این روستا خود می‌تواند نقطه عطفی در جهت ترویج و تداوم تاریخ و موقعیت اقلیمی این روستا به شمار آید.

موزه تاریخ شهرکرج
عابدین پاپی