کیک کدوحلوایی

● مواد لازم ▪ ۲۰۰ گرم آرد ▪ نصف قاشق چای‌خوری نمک ▪ ۲۰۰ گرم شکر ▪ یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین ▪ نصف فنجان روغن زیتون ▪ یک عدد کدو حلوایی متوسط ▪ دو عدد تخم‌مرغ ▪ یک چهارم فنجان …

● مواد لازم
▪ ۲۰۰ گرم آرد
▪ نصف قاشق چای‌خوری نمک
▪ ۲۰۰ گرم شکر
▪ یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین
▪ نصف فنجان روغن زیتون
▪ یک عدد کدو حلوایی متوسط
▪ دو عدد تخم‌مرغ
▪ یک چهارم فنجان آب
▪ نصف قاشق چای‌خوری جوزهندی
▪ نصف قاشق چای‌خوری دارچین
▪ نصف قاشق چای‌خوری ادویه
▪ نصف فنجان گردوی آسیاب شده
● طرز تهیه
کدو حلوایی را به دو بخش تقسیم کرده و پس از جداکردن دانه‌ها، محتویات را در ورقه‌های مخصوص پخت ریخته و آنها را به‌مدت ۴۵ دقیقه در درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد فر قرار دهید.
در ظرفی جداگانه نمک، آرد، شکر و جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید. تخم‌ها را جداگانه مخلوط کنید تا رنگ آن یکنواخت شود. سپس کدو حلوایی را پس از سردشدن با روغن، تخم‌مرغ، آب و ادویه مخلوط کرده و محتویات ظرف حاوی نمک، آرد و جوش شیرین را به همراه جوز هندی به آن اضافه کنید.
مواد را در ظرف شیشه‌ای که از قبل کف آن چرب شده است ریخته و به‌مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه در فر گذاشته تا کاملاً بپزد.
با کوتاه‌ترشدن روزها و کاهش دمای هوا، تزئین سفره‌ها با موادغذایی سالم و مقوی همرنگ با اشعه زیبای خورشید در پائیز یا برگ‌های خزان، دلپذیر خواهد بود. کدو حلوایی از جمله موادغذایی خوش طعم و مقوی است که طبخ انواع غذا مانند سوپ، خوراک، نان، کیک و مربا با استفاده از آن امکانپذیر خواهد بود.
رنگ نارنجی این ماده غذایی به علت وجود مقادیر فراوانی بتاکاروتن در تولید ویتامین آ در بدن نقش مؤثری دارد.
کدوحلوایی به دلیل داشتن کالری کم، جایگزین مناسبی برای انواع موادغذایی پرکالری است. از طرف دیگر کدو حلوایی فاقد هرگونه چربی بوده و مصرف آن به بیماران قلبی و افراد مبتلا به اضافه وزن از سوی متخصصان تغذیه توصیه می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد قراردادن کدوحلوایی در رژیم غذایی و مصرف روغن تخمه‌های آن، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات و درمان بیماران مبتلا به این بیماری دارد. وجود هورمون تستوسترون در مغز تخمه‌های کدوحلوایی از رشد و تشکیل سلول‌های سرطانی در مردان پیشگیری می‌کند.
افزایش سیستم ایمنی بدن به دلیل وجود ویتامین‌های ث و آلفا کاروتن از دیگر خواص این ماده غذایی است.
مصرف نصف فنجان کدوحلوایی، ۲۵ درصد از فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، این در حالی است که این میزان از ماده غذایی تنها ۴۰ کالری دارد.
آنتی اکسیدان‌های موجود در کدوحلوایی نقش مهمی در بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده ناشی از رادیکال‌های آزاد موجود در موادغذایی یا اشعه خورشید می شود و از ابتلا به انواع سرطان یا پیری زودرس پیشگیری می‌کند.
کدو حلوایی به دلیل داشتن مقادیر فراوانی پتاسیم و منیزیم در بهبود عملکرد سلول‌ها نقش داشته و مصرف روزانه آن باعث کاهش احتمال ابتلا به سکته قلبی، مغزی و تنظیم فشار خون می‌شود. این ماده غذایی حاوی مقادیر فراوانی کلسیم بوده و در سلامت استخوان‌ها مؤثر است.
ویتامین ای، روی و لیکوپن از دیگر مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدوحلوایی بوده و در رشد مو و ناخن و سلامت پوست و رشد کودکان مؤثر است.