دارو و مدرسه

مدرسه در زندگی بچه‌ها نقش حساس و مهمی دارد. از طرفی مدرسه رفتن تغییراتی در روش زندگی کودک و دلمشغولی‌هایی برای والدین ایجاد می‌کند. یکی از این دلمشغولی‌ها، نحوه مصرف دارو در …

مدرسه در زندگی بچه‌ها نقش حساس و مهمی دارد. از طرفی مدرسه رفتن تغییراتی در روش زندگی کودک و دلمشغولی‌هایی برای والدین ایجاد می‌کند. یکی از این دلمشغولی‌ها، نحوه مصرف دارو در مدرسه است. هر چند حفظ سلامت کودکان و نوجوانان وظیفه اصلی والدین است، ولی همگام با آن معلمان و متولیان بهداشت مدارس نیز در ساعات حضور کودک در مدرسه در این وظیفه مهم سهیم هستند. با رعایت چند نکته کوچک و آسان می‌توان دغدغه‌های مصرف دارو توسط دانش‌آموزان را تا حد زیادی برطرف کرد.
● توصیه‌های پنج‌گانه
۱) درخصوص داروهایی که دانش‌آموز باید در مدرسه مصرف کند در مواردی دانش‌آموز از هر نظر توان پذیرش مسوولیت مصرف داروی خود را دارد مصرف دارو بر عهده خود اوست. گاه مدرسه مانند والدین این مسوولیت را می‌پذیرد و محلی برای نگهداری داروها داشته و سر وقت داروها را به دانش‌آموز می‌دهد، اما در هر حال امکان فراموش شدن نوبت مصرفی میان روز وجود دارد و گاه ممکن است دانش‌آموز داروی خود را نخورد. بهترین راه در این موارد مشاوره با پزشک مربوطه است تا شاید داروها را طوری تنظیم نماید که نیازی به مصرف دارو در بین روز و در مدرسه نباشد یا احیانا بتوان پس از برگشت از مدرسه دارو را مصرف نمود.
۲ ) در بعضی مواقع کودک پس از چند روز استراحت به مدرسه می‌رود. در زمان استراحت داروها سر وقت مصرف می‌شد، اما والدین هنگام مدرسه بردن کودک ساعت دادن دارو را تغییر می‌دهند. توجه داشته باشید برخی داروها مثل انواع آنتی‌بیوتیک‌ها باید در فاصله زمانی مشخصی مصرف می‌شوند. این داروها برای این که تاثیر لازم را در بدن داشته باشد باید سر ساعت مقرر استفاده شوند و ساعت مصرف آن را نمی‌توان با اختیار خود تغییر داد؛ چراکه مقدار دارو از حد لازم در خون، پایین‌تر می‌آید، اما شاید بتوان با مشورت پزشک معالج نوع دارو یا زمان مصرف را تغییر داد.
۳ ) اگر به فرض کودکی مجبور بود داروی خاص خود را در ساعات مدرسه مصرف کند و از خنده یا مسخره‌شدن از سوی همکلاسی‌های خود هراس دارد، در چنین شرایطی با مسوولان مدرسه هماهنگی‌های لازم را انجام داده تا کودک داروی خود را دور از جمع مصرف کند.
۴) برای برخی بیماری‌ها باید دقت بیشتری به خرج داد. یکی از این بیماری‌ها صرع است. اولیای مدرسه باید اطلاعات کافی راجع به چگونگی مصرف دارو کودک در مدرسه داشته باشند و بدانند دانش‌آموز چه دارویی مصرف می‌کند و در روز چند قرص باید بخورد. همچنین بهتر است عوارض داروهای مصرفی را نیز به اولیای مدرسه هشدار داد و باید از چگونگی آن اطلاع داشته باشند.
۵) دیابت یکی دیگر از بیماری‌هایی است که مصرف داروهای مورد نیاز آن در مدرسه دقت خاصی می‌خواهد. فرد دیابتی به دلیل شیوه تغذیه، کنترل قند خون، تزریق انسولین یا مسائل دیگر، ملزم به رعایت مواردی باشد که دانش‌آموزان غیردیابتی ملزم نیستند. همین تفاوت اگر به گونه‌ای صحیح توجیه شود سبب روابط دوستانه متقابل بین دانش‌آموزان می‌گردد، اما اگر همین روابط درست تعریف نشود سبب می‌شود کودک بیمار از سوی سایرین مورد ریشخند، تحقیر یا طعنه قرار گیرد.