۲۵ شهریور: در شهر چه گذشت؟

● رفتارها از قدیم و ندیم گفته‌اند که «مرغ یک پا دارد» اما سمج بودن و زیر بار تغییرات نرفتن تعدادی از این تابلو‌های موجود درشهر به خوبی نشان می‌‌دهد که برخی تابلو‌ها نیز مانند …

● رفتارها
از قدیم و ندیم گفته‌اند که «مرغ یک پا دارد» اما سمج بودن و زیر بار تغییرات نرفتن تعدادی از این تابلو‌های موجود درشهر به خوبی نشان می‌‌دهد که برخی تابلو‌ها نیز مانند مرغ‌های مورد اشاره این ضرب‌المثل یک پا دارند.
این یک‌پا‌های راهنما همانطور که در عکسی که عباس هادی ارسال کرده، مشاهده می‌کنید گاهی اوقات هیچ نسبتی با واقعیات موجود ندارند. برای نمونه برخی تابلو‌هایی که سر کوچه‌های بن‌بست جا خوش کرده‌اند هیچ آگاهی در مورد بن‌بست بودن مسیر به راننده‌ها و رهگذران نمی‌دهند و به قول معروف آنها را تا لب چشمه برده و تشنه بر می‌گردانند.
برخی تابلو‌ها نیز گاه با شهروندان قایم‌باشک بازی کرده و برای دیدن آنها باید چند دقیقه‌‌ای را صرف پس زدن شاخ و برگ درختان کنید. البته این اواخر تعداد دیگری از تابلو‌ها نیز با مجهز شدن به لامپ‌های خاص در نیمه‌شب نیز به وضوح قابل مشاهده هستند و هیچ راننده‌‌ای برای دیدن آنها در شب، مجبور نیست نور بالا بزند.
● یکی بخر، سه تا به زور ببر
اهمیت خرید کتاب‌های درسی مقاطع مختلف برای دانش‌آموزان و والدین آنها باعث شده برخی فروشنده‌ها از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. آنها نوشت‌افزار‌های گوناگونی را که به اصطلاح روی دستشان باد کرده است ضمیمه کتاب‌ها کرده و در واقع به زور به خریداران می‌فروشند.
البته نه با چوب و چماق بلکه آنها کتاب‌ها و نوشت‌افزار‌ها را در کیسه‌ پلاستیکی به صورت بسته درآورده و قیمتی برای آن تعیین می‌کنند. هر چند این تخلفات به صورت انگشت‌شمار مشاهده و گزارش شده است اما چنانچه شهروندان از خرید این بسته‌ها خودداری کنند به طور حتم فروشنده‌های خاطی نیز نمی‌توانند به این تخلف ادامه دهند.
باید دقت داشت که تکنیک یکی بخر سه تا به زور ببر با تکنیک یکی بخر دو تا ببر تفاوت‌های بسیاری دارد و فقط افراد ساده‌لوح زیر بار حرف زور می‌روند. علاوه بر ضرورت خودداری از خرید از چنین فروشنده‌هایی، اطلاع‌رسانی در مورد این تخلف نیز یکی دیگر از وظایف شهروند مسئول تلقی می‌شود. تماس با شماره ۱۲۴ و در جریان قرار دادن مسئولان مربوطه می‌تواند میزان این نوع تخلفات را کاهش دهد.
● مقابله با کیف‌قاپ‌ها
کیف‌قاپ‌ها مترصد هر فرصتی هستند تا کیف مردم را سرقت کنند. کوچه، پیاده‌رو، اماکن پرتردد مانند مترو و... فرصت های مناسبی را در اختیار این افراد قرار می‌دهد.
این در حالی است که خودرو هم یکی از اهداف سارقان برای قاپیدن کیف است. کیف‌قاپ‌‌ها پس از شناسایی خودرو‌هایی که کیف راننده روی صندلی جلو گذاشته شده است و پنجره هم پایین است با موتور به آن نزدیک شده و در کمترین زمان کیف را از روی صندلی سرقت می‌کنند.
این در حالی است که اغلب خودرو‌هایی با راننده زن هدف این سارقان قرار می‌گیرد ، چون معمولا خانم‌ها کیف را روی صندلی جلو می‌گذارند. برای جلوگیری از این مشکل قفل کردن در و به‌طور کامل پایین ندادن شیشه می‌تواند کارساز باشد.
● قیچی بزرگراه
در حالی که پروژه‌های متعددی به منظور روان‌تر کردن بار ترافیکی شهر در دست اجراست، برخی بی‌توجهی‌‌های رانندگان به افزایش بار ترافیکی می‌انجامد و این در حالی است که در صورت انجام نشدن این قانون‌شکنی‌ها، بخش قابل توجهی از بار ترافیکی روان‌تر خواهد شد.
برای مثال متاسفانه برخی از رانندگان برای رسیدن به خروجی یک بزرگراه و وارد شدن به بزرگراهی دیگر به‌جای اینکه از منتهی الیه سمت راست حرکت کنند، از وسط بزرگراه حرکت کرده و با پشت سر گذاشتن خودرو‌هایی که در صف خروجی ایستاده‌اند، تلاش می‌کنند از نزدیک‌ترین فاصله وارد خروجی شوند.
این قیچی کردن بزرگراه ایجاد ترافیک می‌کند و راه خودرو‌های دیگر که قصد ادامه مسیر در بزرگراه را دارند مسدود می‌کند. مانند همیشه برخورد قاطع ماموران با این تخلف خواست شهروندان است.