۱۴  سپتامبر ـ ریشه کیانی های پنجاب (پاکستان و هند)

دولت ساسانیان ایران که علاقه مند به متحد کردن اقوام ایرانی ساکن در آن سوی شرق کشور در زیر یک پرچم بود پس از پایان دادن به استقلال کوشان های ایرانی تبار، درصدد انتقال شماری از …

دولت ساسانیان ایران که علاقه مند به متحد کردن اقوام ایرانی ساکن در آن سوی شرق کشور در زیر یک پرچم بود پس از پایان دادن به استقلال کوشان های ایرانی تبار، درصدد انتقال شماری از اصیلزادگان پارس به همراه افراد خانواده خود به شرق رود سند بویژه پنجاب افتاد. این اندیشه درست سه دهه بعد و در زمان پادشاهی بهرام دوم وارد مرحله عمل شد زیرا که بهرام دوم در لشکرکشی سال ۲۷۸ میلادی به ایران خاوری (افغانستان امروز) به منظور تنبیه «سکان شاه» سیستانی و پایان دادن به تمرّد او و همچنین فرماندار کابل، نیاز به چنان انتقالی را با تمامی وجود احساس کرده بود. بهرام دوم در بازگشت به پایتخت موضوع را در نشست بزرگان ایران مطرح ساخت که تصویب شد. یافتن بزرگزادگان داوطلب برای نقل مکان به پنجاب چندان دشوار نبود و شماری از بزرگزادگانی که خود را از نسل «کیان» و شاهزاده اصیل پارسی می دانستند و عمدتا درفارس امروز، کرمان، زابلستان بزرگتر تا خجند (کنار رودخانه «سیردریا») می زیستند آماده انتقال شدند. دولت چند واحد نظامی جمعا مرکب از ۱۳ هزار سوار پارسی دراختیارشان گذارد که آنان هم با خانواده هایشان منتقل شدند. کار این انتقال تا سال ۲۹۴ میلادی (زمان پادشاهی نرسی) ادامه یافت و در سپتامبر این سال تکمیل شد.
به نوشته "رای زاده دونیچند بالی" در کتاب خود "تاریخ گاکهر Gakhar"، این ساسانیان در قسمتی از پنجاب امروز که به راولپندی ختم می شود استقرار یافتند و نام خانوادگی "کیانی Kayani" و «کی Kay» برخود نهادند که در آن زمان عنوانی بزرگ بود و تنها شاهزادگان پارس می توانستند بر خود بگذارند. آنان به کار سپاهیگری ادامه دادند و هنگام نیاز، افسر و سرباز به کمک دولت می فرستادند و برخی از بهترین افسران ساسانی از میان آنان برخاسته بودند. به نوشته «رای زاده» که تحقیق خود را در سال ۱۷۲۵ میلادی تکمیل و برنگاشته است، پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، کیانی های منتقل شده به شرق رود سند که به اصالت پارسی خود مباهات می کردند در گوشه ای از پنجاب یک دولت محلی تشکیل دادند که درجریان دومین لشکر کشی محمود غزنوی به هند در سال ۱۰۰۸ میلادی، با او که به ادبیات پارسی و شعراء و نویسندگان پارسی گو احترام می گذارد و کمک می کرد و در جلسات شعر آنان شرکت می جست متحد شدند و به تدریج به اسلام گرویدند.
در زمان معاصر، بخشی از این کیانی ها در منطقه راولپندی پاکستان زندگی می کنند و ژنرال اشفاق پرویز کیانی رئیس ستاد ارتش پاکستان از همین کیانیان است.
دهم سپتامبر ۲۰۰۸ ژنرال کیانی نسبت به حمله نظامی از داخل افغانستان به یک منطقه مرزی پاکستان (وزیرستان) که تلفات و زیان مالی به غیرنظامیان محل وارد ساخته بود واکنش سخت نشان داد و اخطار کرد که عبور از مرز و انجام عملیات نظامی در قلمرو پاکستان و یا تیراندازی از آن سوی مرز و همچنین حمله هوایی به هیچوجه قابل قبول نیست، این کار حاکمیت پاکستان را نقض می کند. ما از حاکمیت وطن دفاع خواهیم کرد؛ دفاع با پرداخت هرگونه بها.
این اعلامیه ژنرال کیانی، اخطاری خلاف انتظار دولت آمریکا تلقی شده بود. این نخستین اخطار پاکستان به آمریکا از این دست در طول زمان بود که آمریکاییان انتظار شنیدنش را نداشتند.