بچه‌ها بازی کنند تا خوب بخوابند

بررسی‌ها نشان داده که بهترین ورزش برای کودکان بازی است و کودکانی که به اندازه کافی ورزش می‌کنند، بهتر می‌خوابند. کودکانی که به اندازه کافی و مناسب بازی می‌کنند، وضعیت جسمی …

بررسی‌ها نشان داده که بهترین ورزش برای کودکان بازی است و کودکانی که به اندازه کافی ورزش می‌کنند، بهتر می‌خوابند. کودکانی که به اندازه کافی و مناسب بازی می‌کنند، وضعیت جسمی بهتری داشته، بهتر می‌خوابند و حتی از نظر روحی نیز کمتر دچار مشکل و اختلال می‌شوند. به‌عقیده کارشناسان، ورزش برای کودکان و حتی نوجوانان می‌تواند شامل بازی‌هایی نظیر: فوتبال، شنا، دوچرخه‌سواری و دویدن ‌باشد، زیرا در این ورزش‌ها ۳ رکن اصلی که شامل قدرت تحمل بدن است در دویدن و انعطاف‌پذیری و کشش در انواع بازی‌ها تقویت می‌شود.
شاید به همین دلیل بزرگسالان با یک دقیقه دویدن ضربان قلبی به مراتب سریع‌تر داشته باشند و تنفس‌شان دچار مشکل شود، اما کودکان به دلیل عادت به دویدن و بازی دچار چنین مشکلاتی نمی‌شوند. با توجه به آمار کودکان به طور متوسط روزانه ۳ ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند؛ اما مقدار ورزش توصیه شده برای آنها در قبال این ۳ ساعت ۵ ساعت می‌باشد که از این ۵ ساعت باید حداقل ۵/۱ ساعت آن شامل حرکات سریع در راه رفتن و پیاده‌روی باشد تا تمام عضلات و ماهیچه‌ها را درگیر کند. برای رسیدن به این منظور نباید فعالیت‌ها و بازی‌های سالم کودکان را محدود کرد، زیرا با این کار انرژی آنها تخلیه نمی‌شود و دچار انواع مشکلات جسمی و روحی خواهند شد.


سید محسن علوی