۵ سپتامبر ۲۰۰۸ ـ سازمان دفاع گروهی اوراسیا که درهایش به روی عضویت ایران باز است

۱۶ ماه از روزی می گذرد که ژنرال «نیکلای بردیوژا Nikolai Bordyuzha» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا (CSTO) به ایران توصیه کرد که به این پیمان دفاعی به پیوندد. وی که یک ژنرال کارشناس نیروهای …

۱۶ ماه از روزی می گذرد که ژنرال «نیکلای بردیوژا Nikolai Bordyuzha» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا (CSTO) به ایران توصیه کرد که به این پیمان دفاعی به پیوندد. وی که یک ژنرال کارشناس نیروهای موشکی است و برای یک دوره پنج ساله به سمت دبیرکلی انتخاب شده است در ماه مه سال ۲۰۰۷ درتوجیه این توصیه خود گفته بود که ایران به هر سازمان و پیمانی که تاجیکستان در آن شرکت و عضویت دارد می تواند به پیوندد. ژنرال «بردیوژا» از آن پس چندبار دیگر گفته است که درهای این سازمان به روی ایران همچنان باز است. مدودیف رئیس جمهور روسیه اخیرا با تاکید گفته است که دنیای پس از هشتم آگوست ۲۰۰۸ (روز آغاز دفاع روسیه از اوستیای جنوبی) دنیای دیگری است ـ دنیایی است که در آن «یک دولت مشخص» بمانند ۱۷ سال گذشته نخواهد توانست هرکاری را که بخواهد و یا به مصلحتش باشد انجام دهد. این بیان، بسیاری از محذورات را منتفی می کند (برای مثال: یوگوسلاوی از موسسان جنبش عدم تعهد بود که با توطئه و مداخله «ناتو» متلاشی شد و ... و مشاهده همین رویدادها، اندیشه دفاع گروهی را میان لاتین های قاره آمریکا تقویت کرد).
در پی دعوت ژنرال «بردیوژا» از ایران، سران کشورهای عضو در ششم اکتبر ۲۰۰۷ رای به توسعه سازمان «سی اس تی او» و فعالیتهای نظامی آن ازجمله صلحبانی بین المللی (با تصویب و یا بدون تصویب سازمان ملل) دادند. در همین جلسه تصویب شد که صنایع نظامی روسیه به اعضای سازمان، به همان بهایی که جنگ افزار به ارتش روسیه تحویل دهند بفروشند و این بها میان اعضای سازمان یکسان خواهد بود. آخرین نشست سران «سی اس تی او» پنجم سپتامبر ۲۰۰۸ (هفته گذشته) در مسکو تشکیل شده بود و شرکت کنندگان از واکنش سریع روسیه در برابر تعرض نظامی گرجستان به اوستیای جنوبی که به این منطقه تلفات سنگین و ویرانی وارد ساخت پشتیبانی کرده و آن را مورد تایید قراردادند. «نشست» همچنین عمل گرجستان در تعرض به اوستیای جنوبی را که با حمایت (و احتمالا اشاره واشنگتن) صورت گرفته بود محکوم کرد. رئیس جمهور روسیه گفته است خرسند خواهد بود که اگر اعضای سازمان «سی اس تی او» استقلال آبخازیا (طبق اسناد دوران صفویه؛ آبخیزستان) و اوستیای جنوبی را برسمیت بشناسند ولی برای این کار، آنها را زیر فشار نخواهد گذارد.
سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا (سی اس تی او) در اکتبر سال ۲۰۰۲ مرکب از کشورهای روسیه، بلاروس، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تاسیس شده است که در ژوئن ۲۰۰۶ ازبکستان نیز به عضویت آن درآمده است. طبق اساسنامه این پیمان دفاع جمعی که هفتم اکتبر ۲۰۰۲ به تصویب رسید و انتشاریافت، تعرض به یکی از اعضای این سازمان به منزله تعرّض به همه آنها خواهد بود که در برابر متجاوز دست به دفاع مشترک خواهند زد.
این اتحادیه دفاع گروهی در اکتبر ۲۰۰۷ با سازمان همکاریهای شانگهای در زمینه های متعدد و ازجمله همکاری های امنیتی و مبارزه با ترافیک مواد مخدر وجنایتکاران سازمان یافته قرارداد امضاء کرد.