سیاه دانه برای نفخ شکم مفید است

سیاه دانه گیاهی علفی و یک ساله است که در اطراف مزارع و باغ های دهستان گل و فریز به صورت خودرو دیده و در برخی نقاط دیگر خراسان جنوبی هم پرورش داده می شود. سیاه دانه حاوی ۳۰ تا۴۰ درصد …

سیاه دانه گیاهی علفی و یک ساله است که در اطراف مزارع و باغ های دهستان گل و فریز به صورت خودرو دیده و در برخی نقاط دیگر خراسان جنوبی هم پرورش داده می شود.
سیاه دانه حاوی ۳۰ تا۴۰ درصد ماده روغنی و ۵ دهم تا یک و نیم درصد اسانس با بوی نامطبوع، قندهای مختلف و مواد صنعتی است.
اسانس سیاه دانه خاصیت ضد کرم، مسهل و زیاد کننده ترشحات شیر دارد و از دانه های آن برای مصارف مذکور و دفع گازهای معده و امراض دستگاه تنفسی هم استفاده می شود.
اثر ضد توموری و ضدباکتری از دیگر خواص دانه های سیاه دانه می باشد و باید توجه داشت که ممکن است اثر ضد نفخی سیاه دانه مربوط به اثرضدباکتریایی آن باشد.
بیماری نفخ، بسیار شایع است، بیشتر مردم جامعه به دلیل بی توجهی و رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب و زیاده روی در غذا خوردن دچار آن می شوند که سیاه دانه برای رفع این مشکل بسیار مفید است.
گیاه سیاه دانه افزون بر خواص مذکور برای بیماری های گوارشی، تنفسی و کلیوی مفید است. سیاه دانه خواص ضدتشنجی دارد، نتایج آزمایش های مختلف نشان داده است که این گیاه ممکن است موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت تشنج شود.