۲۱ تیر : در شهر چه گذشت؟!

خودداری از خرید آب زرشک و دیگر نوشیدنی‌های غیر بسته‌بندی شده از دستفروش‌ها، تقریبا به ترجیع‌بند توصیه‌های مربوط به مسمومیت تبدیل شده است به طوری که اغلب پزشکان این موضوع …

خودداری از خرید آب زرشک و دیگر نوشیدنی‌های غیر بسته‌بندی شده از دستفروش‌ها، تقریبا به ترجیع‌بند توصیه‌های مربوط به مسمومیت تبدیل شده است
به طوری که اغلب پزشکان این موضوع را به افراد مسموم گوشزد می‌کنند.
با وجود این هر سال در چنین روز‌های گرمی برخی افراد به ویژه کودکان، در مقابل این نوشیدنی خلع سلاح می‌شوند.
به هر حال این نوع نوشیدنی‌ها بدون در نظر گرفتن ملاک‌های بهداشتی تهیه شده‌ و انواع و اقسام میکروب‌ها و ویروس‌ها در آنها غوطه‌ورند.
بسیاری از آب زرشک‌ها و آب آلبالو‌های غیربسته‌بندی شده موجود در بازار به صورت کارگاهی تهیه و عامل مسمومیت‌های پرشمار فصل تابستان محسوب می‌شوند.
به هر حال از آنجا که تولیدات بهداشتی کارخانه‌‌های گوناگون از نوشابه گرفته تا انواع آبمیوه‌ها و نکتار‌ها نیز در بلند مدت برای سلامتی، آنچنان توصیه نمی‌شوند برای فصل تابستان خوردن آب آشامیدنی سالم بهترین گزینه است.
به گفته متخصصان تغذیه، آشامیدن بیش از حد آب معدنی نیز برای سلامتی مضر است. برای خوردن آبمیوه نیز بهتر است آن‌را در منزل تهیه کنید یا از آبمیوه‌های طبیعی و سالم فروشنده‌های معتبر استفاده کنید.
● بد قولی مدیریت باشگاه‌ها
در این روز‌ها که بازار ورزش به صورت مقطعی داغ شده و بسیاری از دانش‌آموزان بعد از کنکور، یاد اولویتی به نام ورزش افتاده‌اند باشگاه‌های ورزشی بیش از پیش شلوغ شده است.
در این میان برخی علاقه‌مندان به ورزش برای استفاده بهتر از فضا‌های ورزشی ساعات خلوت‌تر را برای مراجعه به باشگاه انتخاب می‌کنند. آنها به استناد ساعات قید شده روی تبلیغات باشگاه‌ها در مورد ساعت شروع و پایان کار باشگاه، صبح زود به آنجا مراجعه می‌کنند.
با وجود این در‌های بسته باشگاه یا استخر به خوبی نشان می‌دهد که مدیریت این مکان‌های ورزشی هیچ مسئولیتی در قبال تعهدات خود ندارند.
● حمل زباله با آسانسور
در برخی از مجتمع‌های مسکونی مرتفع که بالا و پایین رفتن از پله‌ها دشوار است برای انجام بسیاری از کار‌ها از جمله بیرون گذاشتن زباله‌ها از آسانسور استفاده می‌شود. این در حالی است که گاهی بی‌توجهی برخی ساکنان موجب آلوده شدن آسانسور می‌شود.
برای مثال برخی از ساکنان آپارتمان‌ها از کیسه‌های محکم و مناسب برای زباله استفاده نمی‌کنند. علاوه بر این برخی از ساکنان هم پس از ساعت اعلام شده زباله‌هایشان را پشت در واحد می‌گذارند که باز هم در از بین بردن پاکیزگی فضای آپارتمان‌ها موثر است.
این در حالی است که با رعایت قوانین زندگی آپارتمان نشینی و استفاده از کیسه‌های مناسب می‌توان این مشکل را حل کرد. البته در برخی از ساختمان‌ها هم زباله‌ها با سطل به خروجی ساختمان انتقال داده می‌شوند که این روش بسیار ساده در حفظ نظافت ساختمان بسیار موثر است.
در این مورد هم باید به تمیز بودن سطل‌ها دقت کرد. این در حالی است که با دقت بیشتر نسبت به قوانین آپارتمان و استفاده از کیسه‌های مناسب می‌توان این مشکل را حل کرد.
● دردسر خوردن پودر کیک
یکی از ویژگی‌های یک کیک خوب، خاصیت ترد بودن و به اصطلاح پوک بودن آن است. به همین دلیل کارخانه‌های تولید‌کننده کیک تلاش می‌کنند با استفاده از مواد مختلف این ویژگی را در کیک‌ها ایجاد کنند.
این در حالی است که گاهی به اندازه‌ای در این مورد افراط می‌شود که کیک در بسته‌بندی کاملا خرد شده و به پودر کیک تبدیل می‌شود. گاهی هم کیک‌ها به اندازه‌ای ترد هستند که با کوچک‌ترین ضربه چاقو، خرد می‌شوند.
به هر حال کمترین توقع مشتری پس از خرید کیک، قابل خورده شدن آن است. پس اگر کیکی به صورت پودر شده به دست مشتری برسد مصداق عینی نقض حقوق مصرف کننده تلقی می‌شود که جبران آن تنها با نظارت بیشتر بر روند تولید امکان‌پذیر خواهد بود.