فرمونتیا

گیاه فرمونتیا (Fermontia Colifornia Glory) از انواع درختچه‌های زینتی همیشه سبز با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. این گیاه دارای گل‌هایی به رنگ زرد یا صورتی است که در فصل تابستان و پائیز ظاهر …

گیاه فرمونتیا (Fermontia Colifornia Glory) از انواع درختچه‌های زینتی همیشه سبز با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. این گیاه دارای گل‌هایی به رنگ زرد یا صورتی است که در فصل تابستان و پائیز ظاهر می‌شوند. بهترین زمان برای کاشت این گیاه اواخر بهار یا اوایل تابستان است.
خاک سبک اسیدی و غنی از بارورکننده‌های آلی همراه خاک برگ و ماسه برای کاشت این گیاه توصیه می‌شود. بهترین روش برای کاشت فرمونتیا از طریق بذر است. بذرها باید در عمق ۲۰ سانتیمتری خاک قرار گرفته و حداقل فاصله میان آنها ۳۵ سانتیمتر باشد.
مکان‌های آفتابی برای پرورش این درختچه زینتی مناسب بوده و بهتر است گلدان‌ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.
قراردادن گلدان‌ها در معرض نور غیرمستقیم خورشید سبب زرد شدن برگ‌های گیاه و تأخیر در گلدهی می‌شود.
این درختچه برای رشد، نیاز به آبیاری منظم داشته و زهکشی خاک باید بخوبی انجام شود.
برای زهکشی بهتر، می‌توان در کف گلدان دو یا سه سوراخ ایجاد یا از یک زیرگلدانی بزرگ استفاده کرد.
آبیاری بیش از حد ریشه گیاه، احتمال آفت زدگی را افزایش داده و ممکن است به توقف در رشد گیاه بینجامد.
تعداد دفعات آبیاری، باید حداقل دو بار در هفته بوده که این میزان در روزهای گرم تابستان به سه بار در هفته افزایش پیدا می‌کند.
خاک گلدان باید قبل از آبیاری مجدد مرطوب باشد.
مناسب‌ترین PH خاک برای پرورش فرمونتیا ۶/۶ تا ۵/۷ است. استفاده از بارورکننده‌های محلول در آب هر یک ماه یکبار سبب تقویت و تسریع در زمان گلدهی می‌شود. تکثیر این درختچه زینتی از طریق بذر و قلمه در فصل پائیز امکان‌پذیر است.
پرورش گل فرمونتیا بویژه در گلدان‌های آویز ممکن است در کودکان ایجاد حساسیت‌های پوستی و اگزما کند، از این رو توصیه می‌شود دور از دسترس کودکان قرار گیرد.

بابک افخمی