چگونه در نوجوانان حس اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

نوجوانی، حساس ترین فصل زندگی آدمی است حساسیت آن به قدری است که می گویند می تواند از مو باریک تر و از لبه تیغ برنده تر باشد! و اگر نوجوان بتواند از این مرحله به سلامت عبور کند بقیه …

نوجوانی، حساس ترین فصل زندگی آدمی است حساسیت آن به قدری است که می گویند می تواند از مو باریک تر و از لبه تیغ برنده تر باشد! و اگر نوجوان بتواند از این مرحله به سلامت عبور کند بقیه مسیر زندگی را نیز سلامت طی خواهد کرد. در این دوران که مرحله جنگ بین کودکی و بزرگسالی است، اعتماد به نفس همیشه به عنوان نشانه ای از سالم بودن مورد توجه قرار گرفته است و ضرورت توجه به اعتماد به نفس در نوجوانی بسیار زیاد است.
یک نوجوان کوچک ترین عبارتی را که والدین در مورد او به کار می برند و شاید از نظر خودشان از اهمیت چندانی هم برخوردار نباشد، بارها و بارها در ذهن خود مرور می کند و اگر آن عبارت مثبت باشد باعث تقویت و شکوفایی او می شود و اگر منفی باشد موجبات سرخوردگی و حقارت او را فراهم می آورد. ریشه اغلب آسیب های اجتماعی در نوجوانی، نداشتن اعتماد به نفس است. فردی که خودش را قبول ندارد و به خود احترام نمی گذارد، نمی تواند فردی مقاوم در برابر مشکلات باشد، او مسئولیت پذیر نخواهد بود لذا با کوچک ترین مشکل از میدان مبارزه بیرون می رود و قدرت تفکر منطقی خود را از دست می دهد در حالی که اگر این نوجوان به اعتماد به نفس کامل رسیده باشد می داند که اگر شکست هم بخورد باز ارزشمند است.نوجوان در این سن نیاز دارد که پدر و مادر شنونده خوبی برای حرف هایش باشند تا بتواند با آن ها درد دل کند و از حمایت والدین خود بهره بگیرد.
کلمات، نقش معجزه آسایی در تقویت اعتماد به نفس دارند. بسیاری از نوجوانان اظهار می دارند که والدینشان هرگز به آن ها نگفته اند «دوستشان دارند» هرچند که با اعمال و رفتار خود بارها این موضوع را اثبات کرده باشند.
یک نوجوان دوست دارد به طور مستقیم از زبان آن ها بشنود که مورد توجه و علاقه والدین خود است. هرگز نباید نوجوان را با دیگران مقایسه کرد، چون هر کسی بنا به تفاوت های فردی، ویژگی های منحصر به فردی نیز دارد.
نوجوانی که به اعتماد به نفس رسیده باشد به طور مستمر تصویر ذهنی مثبتی از جهان و افراد در ذهن خود دارد و اجازه ورود افکار منفی را به ذهن خود نمی دهد و آن ها را محو می کند.
والدین برای این که بتوانند اعتماد به نفس را در نوجوان خود ایجاد کنند باید با اخلاق و رفتار خوب با نوجوان رابطه برقرار کنند و با او دوست شوند اگر غیر از این باشد نوجوان روز به روز از آن ها بیشتر فاصله می گیرد و به دنبال دوستان خود می رود و هر کدام از آن ها باتوجه به تجربیات ناکافی و گاه غلط خود ممکن است منجر به گمراهی او شوند.
والدین باید مثبت اندیش باشند، والدین باید به دنبال حسن جویی باشند تا عیب جویی. آن ها باید نکات مثبت وجودی نوجوان خود را پیدا کنند و آن نکات مثبت را بزرگ نشان دهند و موجب تقویت آن ها شوند.
والدین باید در تمام مراحل زندگی، دست فرزند خود را بگیرند و در کنارش باشند و نه در مقابل او. خانواده ها باید فرصتی را برای تفریحات سالم در نظر بگیرند و زمانی را برای صحبت کردن داشته باشند تا نوجوان مطمئن شود که آن ها تحت هر شرایطی در کنارش هستند، از او حمایت می کنند و تنها نیست.
ارتباط بین والدین با یکدیگر هم در شکل گیری اعتماد به نفس نوجوان نقشی حساس و اساسی دارد. وقتی پدر و مادر در نهایت احترام با یکدیگر رفتار می کنند، فرزندان هم یاد می گیرند که نه تنها به آن ها بلکه به خودشان و دیگران هم احترام بگذارند.اعتماد به نفس، مادر موفقیت ماست. مهارت را بیشتر، نیرو را زیادتر و مغز را سالم تر می کند و بر قدرت عمل می افزاید. کارهایی که افراد انجام می دهند حاصل عقاید، عزم و اراده و اعتماد به نفس آن هاست و اگر در این زمینه ها ضعیف باشند حاصل کارشان نیز ضعیف است.

زهره حریری باخدا